Efterårstur 2011.3

Ferievognen i Sydtyskland. Efteråret 2011.3

Mandag D.3.10

Idag er det sidste dag i det sydtyske, vi skal i morgen stille og roligt vende næsen mod nord, så vi slapper af, og kører en tur til Füssen, og spiser frokost.

Vi går også en tur op på borgen der ligger højt over byen, den er nemlig rigtig flot, bagefter er det tilbage til campingpladsen, og tage telt ned, og gøre klar til at køre i morgen.

Se nu bare her! er der ikke dejligt her på pladsen, med en skøn udsigt ud over den smukke sø.

Marianne tror hun kan gemme sig, men det kan hun ikke, jeg fanger hende i et knibs.

Marianne er nu også ret vaks med kameraet, hun fanger den lille søde fyr her, nuttet ikke?

På vej ind til Füssen, kommer vi forbi et bagarums-markede, det kigger vi lige lidt på.

Jeg har som mange vist godt ved, en svaghed for de smukke skilte, der fortæller om erhvervet det sted skiltene hænger, men ikke med tekst, men i billede, det er mange gange små kunstværker.

Borgen ligger flot oppe over byen.

Inden vi går op til borgen, skal vi lige kigge ind i den flotte kirke der ligger nedenfor.

Kirken er som de fleste kirker i Tyskland, meget flot indvendig.

Så er vi kommet op til borgen, det ser da flot ud.

Hohes Schloss, i Füssen, her er vældig flot, med kunst udstillet på gårdspladsen.

Den smukke borg er opført i, 1322-1499, borgen er ganske flot udsmykket, og har været sommerbolig for bisperne. Idag fungerer den som domstol.

Vi går ned til byen igen, det er en flot lille tur.

Et flot kig ud over nogle af de smukke hustage, der ligger så fint i landskabet.

Her står jeg så, med det smukke kirketårn i baggrunden.

Her kommer et par billeder af nogle flotte stykker (i mine øjne) kunst, nu vil vi køre hjem og pakke sammen, vi skal starte på hjemturen i morgen, men stille og roligt, så vi ikke får stress af for hurtig en hjemfart.

På vej hjem til pladsen tager vi lige et par billeder af den smukke sø, det er da ikke så ringe endda det syn, vel nærmest ganske smukt synes vi.

Tirsdag.D.4.10

Vi er lidt tidligt oppe, og kører fra Via Claudia camping kl.8,30, i godt vejr med sol og lunt vejr.

Vi kører ad den romantiske strasse et stykke af vejen, men det går vist lidt galt da vi møder en del vejarbejde, og det kan Wilma ikke helt finde ud af, så vi kører på motorvejen igen nede mellem Hohenfurch og Landsberg am leck, ellers når vi vist aldrig frem til vores mål, nemlig Würtsburg, med et stop i www.rothenburg.de .

Vi skal sørme også gennem en tunnel, sjovt, så slipper vi for at køre udenom, eller op af et bjerg.

Vi er i Rothenburg kl.11,45, og vil bruge et par timer herinde, så kan vi vel nå et par billeder.

Byen er fantastisk flot, med smukke huse, og spændende butikker, så følg endelig med, hvis i har lyst.

Her igen nogle af de flotte skilte, som vi er så vilde med, så vi deler med jer.

Marianne fylder ikke meget ved siden af den store flotte søjle.

Så er vi ved det store flotte torv, det er nu dejligt at gå rundt i disse fine Tyske byer.

Se lige her, det er da et flot syn, skilte, smukke huse pyntet med blomster.

Her er vist et af de mest fotograferede motiver i Rothenburg, det er da også ganske flot.

Et kig hen langs den flotte bymur, der omkranse byen.

Der er et smukt kig over byens skyline, oppe fra bymuren.

Se lige denne flotte facade, den er ikke særlig bred, men er da vildt charmerende.

I får lige lidt af den dejlige stemning vi oplever i byen, her er ganske skønt at være.

Et kig ud af en de flotte byporte, der er i Rothenburg, alt er selvfølgelig hold tip top i orden.

Rådhuset i Rothenburg er et kanon flot hus, der må vi ind engang.

I slipper altså ikke for at se flere af de kunstfærdige skilte, der hænger over mange butikke, og hoteller i byen.

Synes i ikke at det er flotte motiver? Vi er ret vilde med disse gamle velholdte Tyske byer.

Så er vi nået til afslutningen af vores besøg i Rothenburg ob der tauber, det er en fantastisk flot by, der er helt omgivet af en flot bymur, som man kan gå hele vejen rundt om byen på.

Vi har ikke fået set alt det vi gerne vil, men vi har jo selv valgt at vi vil til Würtsburg idag, så vi får heldigvis en undskyldning til at tage herned engang igen, og det vil vi helt sikkert, her er meget smukt.

Efter de skønne timer i Rothenburg er vi nu nået op til den plads vi vil være på for et besøg i Würtsburg, det er den eneste plads der ligger tæt på byen, og den er godt-nok gammeldags, men alt er rent og ordentligt på pladsen. så kan jeg pleje en gang forkølelse der har plaget mig det meste af dagen, inden vi i morgen tager ind til Würtsburg, det glæder vi os til. camping Estenfelde, hedder pladsen forresten.

Onsdag. D.5.10

Godmorgen, så skal vi igang igen, skal passe på ikke at få stress i ferien, nej det får vi nu ikke, vi elsker at være afsted og få en masse nye indtryk puttet ind i hovedet, der skulle efter sigende være plads nok.

Skal lige fortælle lidt om den modtagelse vi fik på,campinge-estenfelde igår, der er en tyk jernkæde foran indkørslen, den tager camping-fatter af, og så siger han, fruen går ind og melder ankomst , og manden kører efter mig, og så skal man bakke ind mellem 2 rækker flag, mens han står og råber, links-richt, og hidser sig op, nå jeg bad ham være stille og så bakkede jeg selv ind, så ville han også sætte mit strømkabel på, det virker nærmest som om han ikke tror at man har prøvet det før, han er en bette hidsigprop, men til sidst er alt da faldet til ro, og vi har sovet godt inat, da vi endelig faldt i søvn, der bor nogle polakker i nogle gamle campingvogne på pladsen, og de snakker udenfor til sent ud på aftenen, det er lidt irriterende, når de gamle skal ha' deres skønhedssøvn.

Badefaciliteterne er gamle, men rene, og der er rigeligt med varmt vand, og ellers god orden i sagerne, så vi er udmærket tilfreds.

Vi finder et p.hus inde i centrum, og da vi kommer op i lyset er det første der møder os denne smukke kirke, den hedder, Marienkapelle, er fantastisk smuk som den står der og lyser rød, og hvid i solen. kirken er påbegyndt i 1377, og står først færdig i 1480, ting tog tid dengang.

Der er masser af liv i byen, og igen er vi i en fantastisk flot og hyggelig by, her i Tyskland, det bliver vi aldrig trætte af.

vi går ned til den gamle Mainbrücke, der går over floden Main, den er kun for fodgængere, så bliver man ikke kørt over, men må gå over. oppe på toppen kan man se festung Marienberg, den ligger majestætisk og troner over byen, og vinmarkerne. Alle de flotte skulpturer der flankerer broen er alle de bisper der har gjort tjeneste i bispesædet.

Sikke da dejligt, det er at spadsere over den flotte bro! i må endelig besøge byen, hvis i kommer til området.

Vi tager lidt billeder fra forskellige vinkler, så man ser byen på flere måder.

Det er da ikke at overdrive, at sige at her er meget smukt?

Så sidder man da bare her, og nyder livet i disse stemnings-fyldte omgivelser.

Marianne er placeret ved et af de mange smukke monumenter der er her i Würtsburg, ved siden af er det smukke rådhus, som vi ikke kommer ind i desværre, men så er der da noget til et andet besøg i byen.

Vi går sådan lidt ind i byen, og hygger, her er jo ganske dejligt, billedet ti højre er Hofgarten Würtsburg.

Her kommer lige lidt billeder fra,residenz-wuerzburg, der blev bygget 1720-44 under fyrstebiskop Johann Philipp Franz von Schönborn, der ville bygge "slottet over alle slotte" det er da også imponerende, og næste gang vi kommer her vil vi også se det indenfor.

Her er da værelser nok til flere familier! Slottet er altså ret stort.

Her er lige et af de fantasifulde, og smukke skilte igen, dem bliver vi aldrig trætte af.

Nu går vi ind i centrum igen, hø,hø.... Man bliver helt platfodet af al den vandren rundt, vi skal se en kirke, der hedder .Neumuenster-wuerzburg. , vi er faldet lidt for den barokke facade, men det viser sig at kirken er nyrenoveret inden-for, og den er imponerende smuk, se selv med her.

Detter var lige lidt stemning inde fra den smukke kirke, håber i synes om det, og måske selv får lyst til at besøge den smukke by. Så er vi ved at nå til vejs ende, vi skal vist så småt til at vende tilbage til campingpladsen, men vi skal jo også se om vi kan finde tilbage til bilen.

Det er heldigvis ikke svært at finde tilbage, man kan bare gå efter den smukke røde kirke, der ligger på det smukke torv.

Så er det sidste billede fra Würtsburg, nu skal vi tilbage til ferievognen, det er tid at gøre klar til afrejse.

I morgen skal vi videre nordover, vi skal til en plads der hedder, camping-stover-strand. En 5 stjernet plads der ligge ved Elben 20-30 km fra Hamborg, her skal vi bruge vores sidste camping cheque, til en enkelt overnatning, inden det går hjemover.

Vi er blevet lidt lækkersultne, så vi køber lidt kage med hjem til aftenkaffen i rullevognen, det må man godt når man har gået så meget som vi har gjort idag, så godnat nu skal vi samle kræfter til den videre færd imorgen.

Torsdag.D.6.10

Så er det afsted igen, vi kører fra camping-estenfeld.de kl.8,40, der er 17 grader og sol, skønt, mon det virkelig kan blive ved, vi må endelig huske at nyde det så længe det varer.

Vi kører afsted fra campingpladsen, og kommer igennem en del ganske små byer, med smalle veje, og på et tidspunkt undrer jeg mig over at vi ikke kommer ind på motorvejen??, Nå det viser sig at jeg havde stillet Wilma til den korteste vej, og det skal man aldrig gøre, så efter en redigering af damen kom vi igen ud på den store, hovedpuls-åre, og så gik det stærkt fremad.

Vink vink, Vi skal lige ha' en pause, der skal brændstof på vores personlige motorer.

Så er vi nået frem til. camping-stover-strand. og er blevet installeret, nu er der dæl.. blevet koldt og blæsende, nå det kan vel heller ikke fortsætte med den varme, vi kryber bare i ly, efter at vi har spist en gang wienersnitsel på pladsens udmærkede restaurant, så godnat og farvel til i morgen.

Fredag.D.7.10

Så er det hjemad, vi kører fra stover strand kl. 9,15, og skal lige ha' brændstof på trækkeren, vi har sat Wilma til at køre hjem, og selvfølgelig den hurtigste vej, men da vi nærmer os Hamborg begynder jeg at undre mig lidt

Den vej har vi aldrig kørt før, men den ser da tilforladelig ud.

Pludselig skal vi over Elben? Eller et andet vandløb.

Pludselig gennem gamle tunneler, under Elben underligt.

Vi kører i tættere, og tættere trafik, og på et tidspunkt siger jeg til Marianne, nå om 10 minutter holder vi på hovedbanegården i Hamborg, og efter at jeg flere gange har negliceret Wilma, der vil ha' os ind af ganske små veje fyldt med biler, siger Marianne til mig, hold da op nu er vi ved hovedbanegården!!! nå siger jeg så forstår jeg bedre at alle de andre bilister glor' sådan på os, har de aldrig set en campingvogne før? Nu går det så over stok og sten ud af byen i en fan.... trafik, men nu ved jeg jo hvor vi er så snart er vi ude på motorvejen igen, og så er det med at komme hjem.

Det ser da lidt sort ud, deroppe i luften, men er egentlig ret flot.

Vejret bliver til regn inden vi når hjem, men da vi er hjemme kl.16,00 er der tegn på lidt opklaring, og en krukke guld for enden af regnbuen, sikke en dejlig velkomst vi får her.

Vi har kørt 3010 km og set en masse dejlige byer, og slotte,parker, og nydt turen rigtig meget, nu skal vi så gennem den kolde mørke vinter inden vi igen kan komme på langtur, men den tid kan vi så nyde med vores børn og børnebørn, det er da ikke så ringe endda.heart Tak til alle dem der følger med os på tur via hjemmesiden, det er vi glade for, og måske kan nogle, finde lidt inspiration til selv at besøge nogle af de steder vi har skrevet om her.

Mange campinghilsener Marianne og Ove.

Copyright. Ferievognen. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.