Ferievognen i Frankrig.3

Føj for den! de springer ud i en tynd elastik, det er jo livsfarligt.

Det kræver lidt at styrke sig på, inde på "fastlandet."

Efter vi har spist en god frokost, og egentlig har fået set det vi gerne vil i Aix en Provance bliver vi enige om at køre til Marseille, så kan vi spise aftensmad der, og få set lidt af den store by også.

Det er en spændende by, specielt trafikken, den er vild og intens, men jeg kører bare på samme måde som de indfødte, så går det fint, og det er også en pokkers stor by at finde rundt i, så vi får egentlig ikke set så meget mere end hele havnen, vi kører nemlig op på et højt punkt over havnen, hvor der er en god udsigt ud over middelhavet det er flot...

Ferievognen i Frankrig sommeren 2009.3

D 25.7

Så skal vi en tur til den berømte George Verdon kløft, det har vi set frem til, vi kører lidt tidligt da der er et stykke vej ned til området, omkring 75-80 km ad landeveje, vi kører over Digne-les-Bains og det er i sig selv en flot tur med meget at se på.

Da vi kommer til castellane følger vi vistnok en forkert rute ud til Verdon, men det gør nu ikke noget selvom turen bliver noget længere, det viser sig at være turen værd, sikke nogle kløfter... det er et utroligt naturfænomen, og en fantastisk oplevelse, bl.a var der elastikspring fra en bro der er 182 m ned til bunden, det er da et stykke.

Vi kører gennem de smukkeste landskaber, netop derfor man kører ud i verden, for at se noget nyt og flot.

Landsbyer ligger spredt rundt i landskabet.

Så er vi nået frem til den flotte, og dybe kløft.

Det er storslåede landskaber vi er kommet til, der er ikke noget at sige til at her kommer mange turister.

Skal da lige ud og se hvad der foregår her ude midt på broen.

Føj for den! 182 m ned i dybet, ikke lige mig.

Vi fortsætter gennem det barske og smukke landskab, hvor det ene smukke panorama efter det andet dukker op.

Dybt dybt nede i kløften, sejler folk i små både.

Charlotte og jeg kigger ud over den smukke Sct-Croix sø.

Vi nærmer os, Lac de ste-Croix, den opdæmmede sø hvor Floden løber ud i kunne vi laaangt nede se alle bådene og pedalbådene kajakkerne etc, der sejler rundt inde i kløften, det ser flot ud, og vi gør et holdt ved søen med alle de andre turister, det er vældig hyggeligt, og rigtig flot.

Da vi nu er fyldt godt op med naturindtryk sætter vi igen kursen hjem mod Sisteron, og vores campingvogn, og på vejen er vi så heldige at komme forbi en hel del lavendelmarker, hvor de fleste godtnok var høstet, men vi får da billeder af et par der stadig står i blomst.

Da vi godt trætte af mange indtryk og meget kørsel er tilbage kl 18,30 står den på god mad og selvfølgelig et enkelt glas god rose' vin med efterfølgende afslapning, alt i alt en rigtig dejlig dag.

D.26.7

Sover vi længe og tager en slapper, det er igen varmt 29 grader, alligevel får vi støvsuget campingvognen, den bliver hurtigt ret støvet, efter denne kraftanstrengelse måtte vi en tur i svømme-pølen, det er pragtfuldt, det køler godt og giver lidt motion, og ikke mindst så skærpede det appetitten, så nu glæder vi os til at få noget godt at spise, det er planen at vi vil til Sisteron og spise, der er jo hyggeligt i den by, som man kan se på billedet.

Vi pakker solsejl ned, og gør klar til at køre videre i morgen, og kører om aftenen ind til Sisteron for at spise lidt lækkert aftensmad. Det bliver desværre vores første skuffelse, elendig betjening, og elendig mad på en restaurant på torvet. Vi slutter dagen af med et par billeder fra al den hygge der er på pladsen, og så lige et lille bjerg uden for pladsen.

D.27.7

Den står på tidligt op kl 6.45 og så i sommerferien nå men vi har jo selv valgt detcool, så da klokken er 8.15 kører vi videre mod Aix en Provance der er 104 km ad hovedvejen dertil, og med 19 grader kl 8,00, og et hav af rundkørsler, bliver det en flot tur.

Vi har ikke valgt en bestemt campingplads, men bruger Wilma, vores gode gamle Garmin nuvü 350 navigator, der har vi over 24000 pladser i europa på, så det er bare at lade hende finde en plads når vi ikke gider køre mere, hun finder en plads 40 km uden for aix en Provance, mod Cannes der hedder Camping caravanning Provencal, den vælger vi at prøve, selvom den udefra ser lidt slidt og støvet ud.

Indgangen til pladsen, den ser da udmærket ud.

Vi finder os en plads, bulet og støvet, men hva' vi slapper af alligevel.

Vi får os installeret på en meget ujævn plads, men da vi har planlagt at bruge pladsen som udgangspunk for ture til Cannes, og Marseille, samt Aix en Provance, ja så beslutter vi at bære over med støvet og det noget slidte præg der er over pladsen vi kan desværre ikke finde en hjemmeside til den.

D.28/7.

Efter morgenmad og et velfortjent morgenbad (støvet skulle vaskes af) kører vi de godt 40 km ind til Aix en Provance, vi kører ad motorvejen, så det går hurtigt, normalt kan vi bedst lide at køre på de mindre hovedveje da vi der oplever mere af det land vi besøger, men til en sådan tur bruger vi motorvejen, så er vi hurtigt fremme.

Da vi ankommer til byen der er meget trafikeret, finder vi hurtigt et skilt mod et P hus, det er nemt og praktisk, så er der ikke så langt at gå ind til centrum, og det store markede vi gerne vil se, og da vi kommer ud af P huset er det bare at følge strømmen af andre turister ind mod centrum.

Det er dejligt at slappe lidt af i skyggen.

Vi er begejstrede for den skønne stemning der er her i byen.

Nå, men vi må jo ind og besøge byen, så her er vi nu.

Charlotte nyder vist at være med de "gamle", det gør de "gamle" også.

Det er en fornøjelse at gå rundt i Aix en Provance, her er en fantastisk stemning, og fyldt med glade mennesker. Der er mange boder med skønne fødevarer, og alt hvad man ikke kan undvære i en husholdning.

Mine to søde piger i Aix en Provance, her er dejligt.

Det ses tydeligt her, at der er købt ind, Charlotte er sikkert glad for sine nye sko, og min prinse-hat er jeg meget glad for.

Aix en Provance er en pragtfuld by, og det store markede vi er kørt ind for at se er virkelig en god oplevelse, der er ikke den ting man ikke kan finde, fruen køber en flot ægte Provance dug, og det bliver til en flot panama hat til ham der kører bilen (det er mig) så nu ligner jeg prins Joakim når jeg har den på hæ hæ, jeg er lidt vild med hatte, og vores store datter som var med os køber nye sko, så alle er glade.

Efter dette indkøbs-frådseri begynder sulten at melde sig, og det er en god by at blive sulten i, der er masser af gode spisesteder, vi finder et på en lidt stor boulevard, hvor der er masser af turister, så det er hyggeligt, og maden er god, så igen er alle glade.

Aix en Provance er en dejlig by at spadsere rundt i, se bare dette smukke springvand.

Ser vi ikke afslappede ud? Lidt til tørsten skal man ha'

Sådan en udsigt kan man da ikke klage over, her er ret flot.

Der er gang i soldyrkelsen, dejligt som man hygger i det skønne vejr.

Her er et mere, af de mange smukke vandanlæg vi ser i den dejlige by.

På vej hen til bilen går vi ind i en lille gård, og finder dette.

Kunne man ikke godt sejle rundt derude i nogle timer?

Vi er lige et smut inde i byen, hvilket ikke er nemt, her er meget trafik.

Med disse to fine billeder, siger vi farvel til Marseille, og kører tilbage til rullevognen, vi skal jo også slappe af. Vi spiser aftensmad på pladsens restaurant, det var en lunken fornøjelse, hvordan kan det nu være at man får så mange skuffelser i madglædens eget land?? Betjening og mad er under middel.

Copyright. Ferievognen.Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.