Ferievognen ved Rhinen 2009.

Rast må der til her uden for en lille by et sted i Tyskland.

Det kan man da kalde for farvestrålende.

Marianne er slet ikke bange for at komme op i højderne.

Vi glider stille og roligt højere op, og udsigten højnes.

Ferievognen ved Rhinen efteråret 2009.

D.25.9

Så er vi endelig nået til dagen hvor vi skal på efterårstur, og denne gang går turen til Rhinen, vi har planlagt nogle dage på www.campingplatz-ruedesheim.de

Vi kører hjemmefra kl 07.00 det er klart vejr solen er lige ved at stå op, og vi har efterårsferie, og er i højt humør.

Vi tager vores første korte rast ved Ustrup tæt på Haderslev, der er det blevet lidt overskyet med lidt småregn, men det gør nu ikke noget for udsigten for sydtyskland er god 20-23 grader.

Som jeg plejer når vi holder rast går jeg en tur rundt om vogntoget, sådan for lige at se om alt er i orden, det er en gammel vane som jeg ikke tænker over, og da jeg opdager at hjulkapslerne og de plastic beskyttere der holder dem på plads mangler på den ene side, og sidder løs på den anden side af campingvognen begynder jeg at undre mig.

Campingvognen har været til service med nogle garanti reparationer, hvor justering af påløbsbremserne var med ugen før vi skulle afsted, så det undrer mig hvad der er galt, men det skal hurtigt vise sig at bremserne er så varme at det har resulteret i at plastholderne der holder kapslerne er smeltet væk.

Vi kontakter forhandleren der ikke lige ved hvad han skal gøre i sådan en situation, så vi tager selv en beslutning om at liste os hen til en lokal campingforhandler for at få bremserne ordnet, vi får kontakt til NH camping i NR. Hostrup, og han beder os om at komme så skal han nok hjælpe. Vi kører så lidt forsigtigt over til den flinke mand vi har snakket med i telefonen, vi vil jo ikke risikere at bremserne skal sætte sig fast.

Så er bremserne tjekket og justeret, og ordentligt denne gang, hvis vi ikke havde opdaget fejlen ville bremserne på et tidspunkt have sat sig med en blokering til følge, og det var sikkert sket når vi begyndte at køre stærkere på de tyske motorveje, så godt med de gamle vaner, og tak for en kanon god service hos NH camping, og regningen sender de til vores forhandler, så endelig efter 3 timers forsinkelse går det videre sydpå.

Så går det derned af, og gennem røret ved Hamborg.

Så er vi på plads på Alfsee, her er ganske fint.

Så går det nedover, og vi vælger at køre over Bremen, og mod Køln, det skulle vise sig at være en dårlig beslutning for der er masser af vejarbejde og stau, så det bliver en lang tur med meget myldretrafik, og mange ufrivillige stop.

Vi beder Wilma om at finde en plads til os og kl 18,30 ankommer vi til, www.alfsee.de ved Ösnabrück, det er en 5 stjernet camping og feriepark, og vi får en god plads sammen med en masse andre turister, hvor vi ikke behøver at koble fra.

Efter vi har fået os indrettet går vi hen på pladsens restaurant og spiser en god middag, med en svalende tysk øl til, og derefter er det tidligt i seng, vi har kørt ca 700 km så vi kan godt trænge til at få sovet.

Så er det afsted igen, vi siger farvel til en udmærket plads.

D. 26/9.

Så er vi oppe kl 07.15 det er 9 grader med sol, og vi kører fra pladsen kl 08,50.

Vi regnede egentlig med vi skulle over Køln, men wilma leder os ned over Siegen ad vej 45 mod Wetzlar, nå men det måtte jo nok være i orden så det troede vi på, og snart skulle vi tanke, og det blev så lige til en kop kaffe også, der er nu 18 grader og dejlig solskin, og vi fortsætter i retning mod Frankfurt igennem et vældig flot landskab over en masse broer hvorfra der er udsigt nedover mange småbyer der ligger nede i dalene.

Der er nu over 20 grader og en flot blå himmel, og vi ankommer snart til Rüdesheim am Rhein, og kører ind på campingpladsen kl 14,25.

Campingpladsen ligger 10 min gang fra Rhüdesheim, så det er dejligt centralt, og man slipper for at starte bilen for at besøge den hyggelige by.

Vi får en god plads og får hurtigt sat vognen op med solsejl, det er jo nærmest sommer 23 grader så hvad kan man forlange mere, jo et glas koldt øl er vel ikke at foragte efter lidt hårdt arbejde så det giver vi os selv lov til.

Pladsen er temmelig dyr, og udover prisen på 25,40 eur koster det også 1 eur for et bad på 5 minutter, det synes vi er lidt i overkanten, også set i lyset af at baderummene ikke er de bedste, og der er heller ikke opvarmet, så det er koldt at gå i bad om morgenen, men ellers er pladsen hyggelig, og ligger godt, med udsigt ud over Rhinen med alle flodbådene.

Efter aftensmaden går vi en tur ind til Rüdesheim, det er en hyggelig by, og Drosselgasse er da helt speciel, det vrimler med glade voksne mennesker, og der er en hyggelig stemning der får de fleste i godt humør.

Vi skal også lige prøve den berømte Rüdesheimer kaffe, der minder lidt om irsk kaffe, men denne er lavet på en lokal brandy/cognac der laves i Rhüdesheim, den hedder Asbach Uralt, og smager fortrinligt, så det kan vi kun anbefale.

Efter at have nydt det dejlige vejr og de mange glade mennesker, går vi hjem til campingvognen til en god nats søvn, slut på en dejlig dag.

D.27/9, og igen en dag med høj sol og blå himmel, og det tegner til at blive dejlig varmt, så vi nyder at have fri, og at vi kan slippe for at se på uret hele tiden, det ser ud til at de mange andre campister der er på pladsen også har tidnok til at nyde tilværelsen. Efter morgenmaden tager vi vores cykler, og kører ind til Rüdesheim, det er godt igen at få lov til at trampe i pedalerne, og vi kommer hurtigt rundt byen, det er nu nemt med de cykler.

Det klær' nu Marianne at ha' cykel med.

Da vi er kommet op til det sted hvor svævebanen kører op til det store monument fra 1883, rejst til minde om Tysklands samling i 1871, niederwald-mindesmærket, beslutter vi at tage turen op.

Det er en stor oplevelse at svæve henover vinmarkerne, og udsigten bliver flottere og flottere jo højere vi kommer op, og da vi til-sidst står oppe ved mindesmærket er der en forrygende udsigt ned over Rhinen, og langt ud over området, og ikke at forglemme mindesmærket, det er kæmpestort, og faktisk rigtig flot.

Så er vi på vej op til mindesmærket, spændende.

Her er nu temmelig flot, når man begynder at komme op i højderne, bare skidtet holder.

Efterhånden som vi kommer højere op ser vi længere og længere ud over landskabet.

Vi kan se Hildegards kloster oppe mellem vinmarkerne.

Jeg er altså ikke så streng som jeg ser ud her på billedet.

Udsigten bliver mere og mere betagende jo højere vi kommer op.

Vi ikke undlade at vise et stort nærbillede af det store voluminøse mindesmærke, det er svulstigt, og skal vise en stats storhed og magt, så verden får respekt.

Lille Marianne syner ikke af meget for foden af monumentet.

Man kan ikke klage over udsigten oppe fra monumentet.

Her er lige et billede mere af det storslåede momument, der står og vogter over Rhüdesheim Am Rhein. Her er en masse glade turister som os selv, og vejret er fantastisk, så man kan kun nyde at være afsted på en rejse med sit rullende hjem.

Jeg sneg mig til at tage et billede af Marianne og spillemanden.

Vi må jo ned igen så her starter nedturen, der også er kanon flot.

Servicebygningen på campingpladsen, smukt med blomster og skulpturer.

Min dronning i sin pavillion, hun har vist inviteret gæster.

Sikke da et smukt og farverigt hus vi møder nede i byen igen.

Hejsa, her sidder jeg og nyder livet, efter en dejlig dag.

Vel nede i byen igen spiser vi en god middag i Drosselgasse, og nyder livet med alle de glade mennesker der også hygger sig, og derefter er det hjem til campingvognen, og slappe af i det dejlige vejr

Copyright. Ferievognen. Ove Lund Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.