Forårstur Holland.2014.4

Ferievognen i Holland, foråret 2014.4

Så er vi i gang med sidste del af voes dejlige tur til det hyggelig Holland. Vi har besøgt landet en' gang før, og kan faktisk godt li' at opholde os her nede, og selvom Hollænderne kan virke temmelig støjende, når man møder dem rundt på pladserne i andre lande, så er De faktisk meget flinke at besøge i Deres eget land.

Hvad mon de kigger på der henne, det må vi lige se på.

En lille familie, det er da hygge, her trives de små fyre vist ret godt.

Efter en hyggetur til Leiden må vi vist videre, vi skal se om vi kan finde en tulipan mark hvor hovederne ikke er kappet af endnu.

Det lykkedes så' heldigvis efter en køretur rundt i området. En smuk mark med smukke røde tulipaner, hvor heldig kan man være.

Så nu sidder jeg og beundrer tulipanerne og er helt væk i dem, det bliver lige for-eviget af Marianne.

Vi kører lidt af de små veje hjemover, her ser vi lige en smuk gammel mølle inde på et butiks torv, det viser sig at være en mølle der er restaureret hvor de sælger specielle kornprodukter fra, den er ret flot.

Vi kører videre, og ser hvad det bringer af sjove oplevelser, det er ret hyggeligt at køre afsted uden et bestemt mål.

Her hvor vi er parkeret er der et museum, lidt som den gamle by i århus, dog i mindre format, det er dyrt at komme ind, så vi nøjes med et par billeder udefra, her af et par meget gamle både, og en smuk indgang til kvarteret.

Marianne forlanger at denne smukke cykel kommer med her, så jeg bøjer mig i støvet. Marianne er lidt vild med alle de flotte og forskellige cykler der er her i Holland, så hun får sin vilje.

Sjovt, så kommer der en Albin Vega sejlbåd sejlende på en smuk kanal, sådan en sejlbåd har vi sejlet rundt i i mange år, og fået store oplevelser med, så det var ret sjovt at møde en her i Holland.

Et sidste billede fra en lille kanal vi kom forbi, her bor nogle familier i nogle flotte husbåde, det er den rene idyl.

Vi kører hjem til campingvognen, og hygger med en øl sammen med Sanne og Henrik, der har været inde og besøge Utrecht, marianne cykler senere op og handler lidt ind i det lokale indkøscenter, og så er den dag vist også godt brugt.

Søndag.D 4.5

Idag tager vi den lidt med ro og hygger i campingvognen om formiddagen, går en dejlig lang tur i den hyggelige skov, der ligger lige udenfor campingpladsen. Henrik og Sanne er kørt videre til Amsterdam, Kvik nyder de gode spadserture, det gør vi nu også.

Efter frokost kører vi til et slot der ligger i udkanten af Utrecht, slottet hedder! Kasteel de Haar, og skulle være ret flot, det får vi se om vi også synes.

Så er vi nået ind til slottet, det ser ret indbydende ud her ude fra, spændende at komme ind.

Marianne er kommet ind, og tager lige et billede af mig på vej ind gennem den smukke port.

Så er vi kommet ind hvor vi skal betale for at se borgen.

Her har vi så den smukke borg, det er fantastisk velholdt, som et torneroseslot.

Det er altså et ret flot slot, eller er det en borg? Ligemeget den er flot.

Sådanne smukke detaljer som man ser her er jeg ret vild med.

Marianne ved ønskebrønden.

En selfie af os to, med slottet i baggrunden, er det ikke ok?

Lidt smukke detaljer af det fine slot, kan godt li' byggestilen.

Parken er også ret flot, men godt jeg ikke skal passe den, så er der ikke tid til at rejse med Ferievognen.

Det udgåede træ er en skulptur i sig selv, smukt.

Lige et kig hen langs slottets voldgrav, sikke en stemning.

Man kan da kun blive glad i hovedet af at se sådanne smukke steder.

Her har man sikkert stået og kærestet med hinanden i gamle dage.

Her sidder min søde borgfrue, mon hun kunne tænke sig at bo her? Næppe.

Hovedtrappen ind til slottet, vi har ikke købt adgang denne gang, men kigger med udefra.

Se lige dette flotte gamle træ, det er en hel skulptur.

Hvor mon Marianne drømmer sig hen? Måske tilbage i tiden, som slotsfrue.

Marianne har været i parken, sikke en flot indgang.

Slottet fra en anden side, her kan man køre ind, ret smart hva'.

Hvor er her hyggeligt, Marianne elsker blomster.

Et sidste farvelbillede af slottet, her kan i roligt lægge vejen forbi engang, hvis i skulle komme på disse kanter.

Efter besøget af på det hyggelige, og meget flotte slot kører vi til Utrecht, vi vil lige nyde stemningen i byen inden vi skal tilbage til campingpladsen.

Utrecht er en by vi godt kan anbefale et besøg i, her er hyggeligt, og mange fine kanaler, og butikker med alt hvad et shopping-hjerte kan ønske sig.

Livet nydes i den dejlige by.

Se lige her, hun kan ride uden at holde ved med hænderne, det er da ret dygtigt.

Der hygges under de smukke figurer der bærer huset, de er ret flotte.

Her er stemning for alle pengene, folk har det tilsyneladende rigtig rart her i byen, det kan jeg godt forstå, med disse smukke kanaler, med hyggelige traktørsteder helt nede ved vandkanten.

Vi skal da ha' lidt kaffe når vi nu er i byen, men hvem mon jeg rækker tunge af? Det er ikke pænt, undskyld til vedkommende.

Vi er lige forbi den fine hatteforretning igen, og straks sætter den flinke ældre ejer en fin hat på Marianne's hoved, men den passer vist ikke lige min frue'.

En skam vi ikke kan ha' den flotte stol med hjem. Marianne ligner da en dronning i den "tronstol", vil passe fint derhjemme.

Her er også en masse fine boder med sjove ting der skulle kunne spises.

Vi støder lige på en flot gammel pink campingvogn, her sælger de vist pandekager, eller vafler, det dufter ihvertfald godt inde fra vognen.

Nu er det farvel til Utrecht, vi skal hjem til rullevognen, vi skal vist køre mod Danmark i morgen, så der skal pakkes lidt sammen, dog ikke solsejlet, det har vi jo ikke haft oppe.

På vej hjem støder vi på denne søde andefamilie, de står ude midt på vejen, godt tæt på andemor.

Så kommer der da lige en stor og smuk svane, den vil vist hjælpe de små ænder over vejen, det er ret hyggeligt med sådan nogle søde fodgængere.

Vel ankommet hjemme ved Ferievognen, får vi pakket sammen, så vi kan komme afsted i god tid næste morgen, og aftenen går med at spille lidt 500, det er altid hyggeligt, efter en fantastisk oplevelses rig dag. Nu er det til køjs, vi skal jo være friske til i morgen.

Mandag.D.5.5

Så er det ved at lakke mod enden af denne forårstur, vi stikker snuden hjemover. Vi kører fra Bildhoven camping kl. 9,00 11 grader "varmt" vi har ca 370 km foran os.

Farvel til Bildhoven og Holland, nu skal vi nordover igen.

Rast skal der til, det er forøvrigt sidste tur med denne Ferievogn. Fremtidige ture kommer til at foregå i en Knaus 500 EU.

Vi har nemlig købt en sådan en spritny fyr, så nu glæder vi os til den kommer hjem fra fabrikken.

Vi ankommer til Waldcamping Hesedorf kl. 15,40, det er en godt overnatningsplads, som vi har benyttet før 16 eur, en ACSI plads. Vi er helt alene og kan brede os som vi har lyst til.

Afslapning i det gode vejr, camping er nu dejlig, alle skulle prøve det.

Denne fine vejrhane var der også sidst vi lå på pladsen, i fastliggerafdelingen.

Kvik ser ud til at spørge om vi ikke skal ind, han er sikkert sulten.

Tirsdag.D.6.5

Så går det videre, vi kan jo ikke sidde her og smøle, vi skal til camping Mitte, her skal vi ligge en nat inden vi fortsætter hjemover.

Nu kan alle vist se hvor vi er nået til, Hamborg, der er meget trafik sydover.

Her passeres Kielerkanalen, så er der ikke langt igen.

Efter 247 km kører vi ind og handler lidt i Skandinavian center, og derefter ud til Hans og Annette på Mitte, og som sædvanlig er det hyggeligt at hilse på der'. Vi fråser og spiser ude til aften, på en restaurant i Walsbüll, god og rigelig mad, så vi går ikke sultne fra bordet.

Onsdag.D.7.5

Idag skal vi til tandlæge, det er som bekendt ret billigt her i tyskland, efter tandlægebesøget går det tilbage til Mitte, hvor vi samler rullevognen op, og så går det det hjem til pligterne, efter en dejlig forårstur til det smukke Holland.

Tak til de mange, der følger med på vores ture.

mange hilsener Marianne Ove & Kvik.

Copyright. Ferievognen. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.