Forårstur Prag 2009.

Så står turisten og ser ud over den flotte flod.

Smukke tårne, i forskellige udgaver, her er meget smukt.

Ferievognen i Prag foråret 2009.

Så er tiden kommet til vores forårstur til Prag, vi starter hjemmefra påskelørdag d.11.4 kl 07,00, vejret er pragtfuldt, så vi er i rigtig feriehumør.

Efterhånden som vi kommer mere og mere sydpå bliver det varmere og varmere, og naturen bliver grønnere og grønnere, så man skulle tro det er midt i maj istedet for april.

Der er ikke voldsom meget trafik, og da vi når Hamburg er der heldigvis ikke stau, så det går bare derned ad gennem elbtunnelen, og pludselig er det frokossttid, da er vi nået til Hannover

Så er der pause, der skal lidt brændstof på os der arbejder hårdt.

Pause igen, nu er vi ikke så langt fra første overnatning.

Efter vores frokostpause fortsætter vi nedover mod Magdeburg, det bliver faktisk stadig varmere, og på et tidspunkt viser termometeret 25 grader, det er imponerende når man tænker på at det er tidlig i april.

Da vi når ned til Halle er det tid at finde en campingplads, vi bruger ACSI campingkort så det er nærliggende at finde sådan en plads, og da vi har alle campingpladser i europa på vores navigator går det let, vi finder en plads der hedder www.heide-camp-schlaitz.de , der er godt nok en mindre omvej på 28 km fra motorvejen, men vi vælger den alligevel, og det fortryder vi bestemt ikke.

Vi ankommer til pladsen kl 17,20 og bliver rigtig godt modtaget af en lille venlig ældre dame, der hurtigt får os tjekket ind og cykler foran, og anviser os en fin plads hvor vi ikke behøver at spænde fra.

Vi kommer hurtigt på plads, og får derefter en tiltrængt kold øl, det var dejligt den øl smager altså godt der i varmen, så vi hygger lidt inden der bliver lavet lidt aftensmad.

Efter at der er rydtet op efter maden trænger vi til at bruge vores ben lidt, så vi går en tur i området, og det er lidt af en oplevelse, campingpladsen ligger ved en stor sø som er en af flere i et kæmpe naturreservat, søerne er opstået ved at man har gravet brunkul fra omkring 1940. til 1964, og der er en masse fine velholdte bygninger, og små maskiner fra den tid, der er også en turbåd der sejler rund-tur på søerne, og der er masser af cyklestier og vandrermuligheder i området.

Er man til lystfiskeri er der en stor mængde forskellige arter af store rovfisk, ja selv maller op til 75 kg findes i søerne, og har man sin egen kajak med er området perfekt til sejlads også.

Der er en hjemmeside så man selv kan kigge lidt på pladsen.

Søndag d 12.4 påskedag.

Vi kører fra Heide camp kl 9,30, og igen er der høj sol og allerede godt varmt, så det ser ud til at blive en god dag at køre videre i.

Vi kører igennem en masse gamle tyske landsbyer hvor man stadig kan se bygninger fra det gamle østtysklands tid, inden vi kommer ud til motorvejen igen, og det er egentlig meget charmerende, og næsten som at komme tilbage til de "gode" gamle dage, og naturen er også rigtig flot.

Vi kører over grænsen til Tjekkiet kl 12,00 får købt en vignette til motorvejen, og derefter går det mod Prag, det er blandet kørsel på ny flot motorvej og lidt gennem gamle by-områder med gammel landevej, men en flot tur, og da kl er 14,30 ankommer vi til www.sunny-camp.cz , og vores wilma har ført os dertil uden en eneste fejlvisning, det er da flot, (hun er en garmin nüvi 350,med nogle år på bagen, men med nye kort, og fejler stort set aldrig.

Så går det videre mod Tjekkiet og Prag, skønt at være afsted.

Så er vi kommet på plads på Sunny-camp, her er hyggeligt.

Det er sjovt at ankomme til campingpladsen, den ligger inde mellem en masse boligblokke, og der er en trafikeret vej hvor man kører ind til pladsen, så man bliver lidt overrasket når man kommer ind, og finder en rigtig hyggelig plet hvor der også er ret roligt, og med nogle rigtig gode badefaciliteter der er pinligt rene hele tiden, man kan kun sige at alt fungerer perfekt.

Sjov placering af en campingplads, i en gammel baghave.

Kan man få det meget bedre? Hygge i solen ved Prag.

Mandag.D.13.4

Så skal vi ind og se den gyldne by Prag, det har vi glædet os til i lang tid, og vejret er igen varmt og solrigt, så der er ikke noget at brokke sig over.

Vi køber billetter til metroen hos campingfatter, og skal kun gå godt 500 meter for at komme med direkte til Prag, det er nemt og ligetil, så det kan alle finde ud af, og turen tager kun godt 20 minutter så står man i centrum.

Det er nogle lange rullende trapper der er her i Prag.

Vi bruger hele dagen inde i Prag, og når slet ikke at se det hele, men vi går over Karlsbroen og op på slottet, og det er en stor oplevelse, der er rigtig flot, og en fantastisk udsigt over byen.

Fra slottet tager vi sporvognen ned til byen og går lidt rundt i den gamle by-del, og vi tager derefter en laaang tur, med linje 14, helt ud til endestationen, og tilbage til nærmeste metro hjem til campingpladsen, da er klokken også blevet sen spisetid.

Lidt fra turen over den meget berømte Karlsbro, her er et mylder af turister, og smukke statuer på den bro.

Karlsbroen over floden Moldau, som vi er på vej over, er 516 m lang, broen startede man med at bygge i år 870, men den blev først færdig i begyndelsen af det 15. Århundrede. På broen står der 30 statuer og skulpturere af katolske helgener, det anbefales at man rører ved en af dem, så får man syndsforladelse.

Her kommer lidt billeder oppe fra højderne, hvor Prags slot står som et smukt vartegn over den dejlige by. Borgen er fra år 870, og har været bolig for Statsoverhoveder, sidst aden Tjekkiske President.

Hele borgkomplekset er meget flot, her ser i lidt af facaden og tårnene på SCT Veit ( Vetuskirken) der ligger klemt inde midt i borgkomplakset.

Her står Marianne og ser ud som hun hører til i de smukke bygninger.

Her ser i en anden vej ned eller op til borgen, og så lige den smukke udsigt der er ud over Prag fra borgen.

I skal lige ha' Marianne i et par forskellige positioner, for at vise hvor flot der er her oppe ved den stolte borg.

Vi slutter turen op til borgen i Prag, med et billede af den smukke kirke i fuld figur inden vi spadserer ned til byen igen, den kan bære det.

En rigtig mand? I hvert fald ser han stærk ud, og forstår at bruge armene, og hænderne.

Lige en smuk boulevard, næsten som i Frankrig, ser storslået ud.

Lidt stemning fra den smukke by, her er masser af smukke og seværdige bygninger, og skulpturer.

Disse to billeder er af et meget berømt Theater i Prag, har ikke selv undersøgt det, men der er sikkert nogle af jer der ser med her, der kender det.

Her står en statelig konge, han har sikkert været noget stort for landet.

Her går en træt mand, han har brugt en masse kræfter inde i Prag, sammen med Marianne.

Nu er det tid til afslapning på den hyggelige plads vi ligger på, vejret er fantastisk, og vi har det godt, så kun grund til tilfredshed. Vi høres ved i morgen, så må vi se hvad den nye dag bringer af spændende oplevelser.

Copyright Ferievognen. Ove Lund. Det er ikke tilladet at kopiere billeder og tekst.