Frankrig 2011.9

Ialt er der begravet 9.387 soldater her. 307 af gravstederne bærer mærket 'unknown'-ukendt. en davidsstjerne markerer gravsteder for faldne jødisk trosretninger, mens et latinsk kors er placeret for alle øvrige.

Det runde kapel er designet og udført af Leon Kroll fra New York, og er meget smukt som det står på kirkegården.

Så forstår vi bedre de store fuglehuse der er her nede i området, sikke en flot fugl

Ferievognen i Frankrig 2011.9

Vi fortsætter nu til den Amerikanske kirkegård: "normandy American Cementery and Memorial" der ligger ved Colleville-Sur-Mer).

Når man står ved klinterne, ved kirkegårdens nord-ende og ser ned mod vandet, så er det en af de ialt 5 landgangsstrande man har foran sig: stranden Omaha.

Kirkegården er således lagt ved det sted hvor historiens største landsætning af tropper fandt sted. Selve kirkegården dækker et areal på ca. 70 hektar.

Mindesmærket ved indgangen til kirkegården, består af en halvbuet søjlegang, med en overdækning i begge ender-en loggia. På platformen ses den 22 fod (6,7 m ) høje 'spirit of american Youth', der er en hyldest til de, der mistede livet i forbindelse med landgangen.

Værket der er udført i bronze, er lavet af billedhuggeren Donald De Lue fra New York.

De jordiske rester af op imod 14.000 andre tropper, der oprindeligt var begravet i denne region blev fragtet hjem til U.S.A på anmodning af de efterladte.

loftet i kapellet er udsmykket med mosaik, der symboliserer Amerika der giver sønnerne sin afskedsvelsignelse, da de drager afsted over havet for at kæmpe for de amerikanske frihedsidealer.

Kapellet er smukt og meget stilrent indvendig, med de smukke flag, der viser de forskellige styrker.

Her er faktisk meget smukt, og stedet virker utrolig fredfyldt, på trods af de skrækkelig ting der er sket her.

Fredeligt?? Der ligger en falden fotograf, håber da ikke at han har slået sig.

De to stauer der står i den vestlige ende af kirkegården symboliserer USA og Frankrig, de er af Italiensk granit, og udført af Donald De Lue, de er meget smukke.

Her sidder vi og er dybt taknemmelige over at vi har den frihed at vi kan køre rundt i et frit Europa, hvilket vi kan takke i hundrede tusindevis af unge mennesker, der gav deres liv for en fri verden.

Her er så smukt, og fredfyldt, et smukt hvilested for alle dem der er begravet her.

Et kig fra kirkegården nedover området ved stranden, her er foregået frygtelige ting, man kan se en bunker lidt nede i området.

Her kan man se de steder der blev landsat allierede styrker på D-dag.

Efter besøget på kirkegården kører vi hjemover til campingpladsen, men lige forbi en bager i Port-En.Bessin, efter brød og en kage til kaffen.

Så slapper vi af resten af dagen, og spiser en dejlig tournedo til aften, der er køligt, og regn, men vi hygger da bare inde i rullevognen.

Man er vel i Frankrig, så hvorfor ikke prøve at ligne befolkningen, det er dejligt brød de har her. Vi takker af for i dag, med et væld af indtryk fra et historisk område i en lille del af Europa.

Mandag.D.2.5

Så er det tid at sige farvel til Susanna og Henrik, vores dejlige rejsefæller på en del af turen, vi skal påbegynde hjemturen, og kører idag nordover, vi kører af landevejene mod Belgien.

Farvel til en dejlig campingplads, som er en ACSI plads vi godt kan anbefale.

Farvel Sanne og Henrik! vi har haft det hyggeligt, og glæder os til at se jer igen senere. Vi ønsker jer en fortsat dejlig ferie, med en masse gode oplevelser, og indtryk.

Vi kører fra campingpladsen kl. 9.15, solen skinner, og der er 15 grader, så det er fint vejr at køre i, vi stopper i en forstad til Caen' hvor vi får handlet, og tanket, og så går det stille og roligt nordover. Vi kører på D-613 Caen-Lisieux, og D-38 mod Rouen, og da vi kommer til Rouen skal vi gennem små veje i byen, tæt på centrum, sådan er det når man vælger betalingsveje fra.

Et sidste blik på en fin plads i det Franske, nu går det nordover igen.

Smukke træer i blomst, nu skal vi nyde køreturen gennem lidt af Frankrig og Belgien.

Ingen problemer med de lokale, når man ligner dem.

Så er der dømt pause, der skal jo lidt føde indenbors, vi holder på en lille rast, i nogle hyggelige omgivelser.

I Belgien kører vi også ind på motorvejen, der er ikke meget trafik, så det går glidende nordover.

Vi har valgt en plads i belgien der hedder kompas camping, men den viser sig at være lukket for bestandigt, så nu må vi så se om der er en anden i området, vi spørger en tankmand der ligner en lille flipper, med hættetrøje. Han forklarer og tegner, men vi forstår nu ikke meget af det han fortæller, så vi prøver Wilma, og hun finder heldigvis en fin plads, der heldigvis også har åben endnu. Den hedder www.campinggroeneveld.be , og viser sig at være en dejlig plads, med en flink campingvært.

Så er har vi endelig fundet en fin plads i Belgien til en enkelt overnatning, efter noget søgen.

Det er en rigtig fin plads, den kan vi godt anbefale andre at bruge.

Service faciliteterne er glimrende, og rene, så der er slet ikke noget at brokke sig over.

Campingpladsen er en rigtig god overnatningsplads, og vi kommer hurtigt på plads, vi er godt trætte i hovederne, så aftensmad, og en god nattesøvn er tiltrængt, prisen er også acceptabel 18,50 eur, med bad og strøm.

Et sidste billede af pladsen! i kan sikkert godt se at den er rigtig velholdt. Nu skal vi til ro, (billedet er fra dagen efter, det kan i se på solen, og lyset. Det gør ikke noget vel? Nu skal vi sove godnat.

Tirsdag.d. 3.5

Vi står op til sol, men kun 9,5 grader, efter morgenmad kører vi fra pladsen kl. 09,25, vi kører mod Gent, og kl. 10,20 kører vi gennem Kennedy-tunnelen ved Antwerben, der er meget trafik specielt lastbiler.

Vi kører ind i Holland kl. 11,05, og tanker på en Gulf lige efter grænsen, og så er vi heldigvis igen inde på noget ordentlig motorvej.

Farvel til en glimrende plads, den kan vi kun anbefale til andre, ACSI, og orden i sagerne, samt en flink campingfatter.

Så skal vi da lige ha' en pause igen, der skal føde til, og benene skal strækkes.

Fuglene har det da godt her, sikke et luxus-fuglehus, mon de er større hernede end hjemme.

Vi har valgt en plads inde i Essen, men da vi kommer til den viser det sig at være en ordentlig gang camping-slum, en frygtelig fastliggerplads, med meget rod, og misligeholdt også, så vi satte Wilma til at finde ud af byen og ville så længere nordover.

Det resulterer i at vi kommer tværs gennem centrum, mellem sporvogne, og cyklister, og en værre trafik, og elendige smalle veje, men det gik alligevel.

Det er nu nogle flotte sporvogne de har her, de fylder bare for meget.

Da klokken er blevet 14,40, er vi ude på motorvejen igen, efter den "gode" tur gennem Essen, og nu er sulten så også begyndt at melde sig, så vi kører ind på en motorvejs-rast kl 15,00, hvor vi køber en gang brasede kartofler, og en laaang, tysk bratwurst, det smagte ok, når man nu var meget sulten. Efter maden fortsætter vi op mod Münster, og finder en campingplads i en lille by: Senden, ikke langt fra Münster.

Da vi kommer til www.kranencamp.de bliver vi vinket ind af en meget flink mand i joggingtøj, og han fortæller at vi skal køre ned gennem pladsen/kolonihaven, og så er der en turistplads dernede, jeg bliver lidt forbeholden, da vi kommer ned på græsarealet, men Marianne siger at nu bliver vi her, og så må jeg tilstå at pladsen vinder ved et nærmere eftersyn, selvom det er en typisk fastliggerplads.

Campingfatter, han er noget af det mest flinke, og ligger selv på pladsen.

Vi trænger til at røre benene, efter den lange køretur, så vi går lidt rundt på pladsen. Her er mange små hyggelige finurligheder, meget typisk den tyske hygge, det kan vi nu godt li', alt skal ikke være stilrent og glas og stål.

Lidt flere sjove pudsigheder, dem har vi vist mødt mange gange gennem livet.

Den lille vovse har da hovedet langt nede i jorden, mon der er noget spændende dernede i mørket?

Vi cykler en lille tur uden for pladsen efter aftensmaden. Der løber en stor kanal lige udenfor, og her kan i se ind mod den lille havn der hører til campingpladsen. Der er ret hyggeligt her, og smart at man kan ha' både en båd, og en campingvogn på en campingplads.

Copyright.Ferievognen.Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.