Sommerferie Norge 2008.3

Vejret skifter hurtigt heroppe, det ser lidt sort ud på vej ned mod Tyindkrydset.

Kasper løber ikke væk fra os, ham vil vi nu heller ikke af med, han er vores første barnebarn..

Mon ikke vandet er ret koldt? Det er vist ikke noget for mig.

Da jeg er vild med at fiske i Norge, lejer vi en lille jolle med en lille motor, og sejler rundt og fisker og går i land på de små øer, og sejler rundt mellem øerne i de smalle kanaler der er, det er kanon hyggeligt, og oppe på en af de store klipper holdes der et Bergmann festspil, men da vi vil sejle hen for at høre det bliver vi gennet væk af en båd der åbenbart er vagt, nå men så sejler vi bare videre, der er jo nok andet at se på.

Fiskeriet går fint,vi fanget masser af småmakreller, og de smager jo aldeles udmærket, så vores lille fryser i campingvognen bliver fyldt med de lækre fisk.

Manden er jæger, og skaffer føden, her er et bevis, sejt ikke?

Ferievognen i Norge sommeren 2008.3

Så går det tilbage over Haugelilfjell, og ned mod Kristianssand, dog tager vi en overnatning på vej ned, og oplever et sted hvor folk rafter i elven med forskellige både, og brædder, det ser ret sjovt ud, vi bliver dog på land.

Turen over det store højland er storslået, med de smukkeste panoramer, og også et lidt barsk sted, især om vinteren tror vi.

Nu er vi tilbage ved den lukkede tunnel, så skal vi igen køre i kolonne med ekorte bil, med gult blink over bjerget ad den gamle vej.

Der er lidt stejle bakker, og skarpe sving på turen.

Lige et smukt blik ud over det smukke landskab.

Vi holder en lille rast på Haukelisæter fjellstue, her er meget flot og det oser af Norge og gamle dage, med de gamle bjælkehytter.

Et kig ud over haukelisæter, man kan vist sove i tepee heroppe.

Så er vi nået ned til Evje, der ligger mellem Tyindkrydset og Kristianssand, som man kan se på billederne er her ret flot, nærmest malerisk. Vi tager en overnatning på en plads der hedder! Kilefjorden.no, den er ikke værd at anbefale, men kan gå for en enkelt nat. Der ligger et stort raftingcenter her ved Evje, her dyrkes vandsport i mange afskygninger, med store gummibåde, og på brædder,i kajakker, det får vi meget god underholdning ud af.

Se lige denne søde lille fyr, vi var heldige at nuppe et billede inden han forsvandt.

Den flotte elv, hvor folk dyrker rafting, det ser lidt vildt ud, men er sikkert sjovt.

Ser ud som om de ligger og hyggesnakker, sjovt.

Bare han nu ikke drukner, ser lidt vildt ud, og koldt.

Så er det ved at være tid til at Charlotte og Kasper skal med færgen hjem til Danmark igen, det er lidt sørgmodigt at tage afsked med dem, vi har haft det så skønt sammen, det har været en ferie vi aldrig glemmer, og et dejligt bevis for at camping er en fantastisk måde at være sammen i en ferie. Denne ferie har været uforglemmelig, sammen med vores dejlige datter, og skønne barnebarn.

Vi lader campingvognen stå og kører ned til færgen, og får vinket farvel og taget et par billeder, derefter kører vi en tur ud langs skærgården for at finde en god campingplads til det sidste af vores ferie, den første vi finder er ikke nem at komme til så vi prøver en anden, der viser sig at være helt i top, den hedder! moysand-familiecamping.no. og ligger ud til skærgården i Grimstad.

Vi kører tilbage til campingvognen, og det er nu blevet så sent at vi bliver der til næste morgen, hvor vi kører ned til Grimstad, og får os installeret på pladsen, og det fortryder vi bestemt ikke.

Campingpladsen er stor, og vist nok den i Norge med flest stjerner, baderummene er de mest luxuriøse vi nogensinde har oplevet, og de tekniske installationer på pladsen er helt i top, værtsfolkene er kanon flinke, og ikke mindst der er gratis trådløs internet, så vi nyder opholdet.

Sørlandet er et af de smukkeste områder i Sydnorge, og et paradis for sejlere, også fra Danmark.

Den store jæger/fisker, skaffer føden til familien.

Den store skipper styrer skuden ud på det store hav.

Lidt stemning fra det smukke skærgårdsområde. Ham her ser da sød ud, en af de faste indbyggere.

Et blik ud over den smukke skærgård, her er så skønt.

Se selv, der er gevinst, og endda flere på en gang.

Marianne ser stolt på sin jægermand, der kan skaffe føden i hus.

Efter nogle hyggelige dage på Moysandet camping er det ved at være tid til at starte hjemrejsen.

Det har været en rigtig dejlig ferie, hvor vi de første 11 dage har vores datter, og vores ældste barnebarn på 9 år med, han er vores ældste søns første, en dejlig frisk dreng, med godt med krudt i. Vi slutter af med et billede fra et af de mange smukke steder vi sejlede rundt til i vores lille lejede jolle.

Vi får pakket sammen, og finder ud til færgen i Kristianssand, der er mange der skal med til Danmark, men det går hurtigt og smertefrit med at komme ombord, og sejlturen går uden problemer, så vi kan snart køre i land i Hirtshals, og derefter går turen sydpå til østjylland, hvor vi holder til.

Copyright Ferievognen.dk.Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.