Prag 2009.3

Ferievognen i Prag foråret 2009.3

Vi går videre på den lidt uhyggelige tur rundt i dette museum for fortidens forbrydelser, og love at det aldrig sker igen bliver vist svært, når man kigger ud i verden.

Uhyggeligt at tænke sig til hvor mange mennesker der har levet her, og oplevet forfærdelige ting.

Her virker meget trøstesløst, man får nogle grimme billeder på nethinden her.

Her tror jeg vi læste at Tyskerne boede, her er lidt mere grønt at se på.

Her har vi isolerings-celler, hvor fangerne boede ganske forfærdeligt.

Vi går ud mod lyset, gennem nogle tunneler, der sikkert har set alt for meget.

Her er en skulptur af en bagbunden kvinde, med en sæk over hovedet, et skrækkeligt symbol på de forbrydelser Tyskerne begik.

Med disse to egentlig ganske smukke billeder, på hver sin måde i hvert fald, slutter vi turen til Theresienstadt koncentrationslejr. Det var ikke en oplevelse man bliver i godt humør af, men et minde om hvad vi mennesker kan gøre ved hinanden under de rette omstændigheder.

Vi kører også gennem gettoen, og det er virkelig præget af forfald og mismod, og kan give en noget at tænke over.no

På turen hjem til sony-camp kører vi en tur omkring Melnik, vi har læst om byen på en hjemmeside, men selve byen er egentlig ikke noget at råbe hurra for, den er en stor byggeplads og virker lidt forsømt, men der er en flot udsigt ned til floderne, Labe og Vltava, der løber sammen nedenfor byen.

Der er et flot kig ned over floden oppe fra Melnik.

Hvad er det for en paparazzi, ha, jeg nåede det først.

Inden vi kommer hjem skal vi lige en tur gennem Prag igen, og nu er der godtnok myldretrafik, og vi er på et tidspunkt så dumme at vi ikke lytter til Wilma, men kører en anden vej end hun viste, det skulle vi ikke have gjort, så går det da helt galt, pludselig holder vi på p.pladsen ved zoo, og en gnaven p-vagt bliver sur da vi kører igen uden at købe billet, så beslutter vi at følge Wilma, og det tager kun godt 2 timer at komme gennem Prag i skridtgang, men vi får set byen på en anden måde, og vel hjemme igen slapper vi af med lidt god mad.

Torsdag d.16.4 til Prag igen.

Vi hygger os på campingpladsen hele formiddagen med afslapning og lidt læsning, og tager kl 12,30 med metroen til Prag, vi vil opleve byen når det blevet mørkt.

Vi tager ud til tv tårnet da der efter sigende skulle kravle store babyer rundt på det, og sørme om der ikke er flere babyer der kravler op og ned af tårnet, det er et kreativt design, og det ser flot ud.

Der er skønt her i Prag, og foråret banker stærkt på.

Seje babyer, kravler rundt oppe på fjernsynstårnet.

Det næste sted vi gerne vil se er det gule marked, som vi har læst skulle være værd at besøge, det bliver vi meget skuffede over, det er stort, og der er masser af boder med stort set de samme varer, en masse juks, men okay det er da farverigt, men nok ikke lige noget vi er vilde med, men godt der er noget for alle.

Efter det gule markede tager vi ind til centrum ved det gamle rådhus, det er hyggeligt der er et leben af mennesker, og optræden af små piger der synger, og i det hele taget er der en dejlig stemning, så vi hygger os med lidt at drikke og afslapning.

Vi nyder at gå rundt i den smukke by, her er hyggeligt og masser af glade mennesker der nyder livet, vejret er også skønt.

Lige tre billeder fra Prag, hvor vi går rundt og nyder tilværelsen. Billederne kan klikkes store, hvis i kunne tænke jer at se dem tydeligere.

Så lige tre billeder mere fra den dejlige by, vi hygger os vist alt for meget. Klik endelig på billederne hvis i har lyst.

Billederne kommer sådan lidt spredt fra vores spadsertur rundt i byen, så der er ikke en plan for rækkefølgen.

Tjekkisk kunst, ret flot ikke? Dansk kunst ældre udgave.

Står og nyder det smukke syn ud over floden.

Marianne synes at hun vil ha' et billede af mig inde på det hyggelige sted vi spiser.

Her står vi sørme, sådan et par turister i Prag.

Så tager jeg da bare et, hvor Marianne er kommet i kløerne på en bøddel.

Da sulten melder sig er det nemt at finde sig en god restaurant, og vi spiser en god middag med godt tjekkisk øl til, efter vi har spist er det så tid til at se Prag i mørke, og det kan da også kun anbefales, der er rigtig flot om aftenen når mørket er faldet på, og med det i hovedet tager vi metroen hjem til campingpladsen, og en godt tiltrængt nattesøv.

Fredag d.17.4.

I dag er det meningen vi vil køre til Karlstejn igen, for at se borgen indvendig, men vejret siger regn hele dagen, og vi skal love for at det regner, så vi vælger at slappe af i campingvognen, og så senere køre ud på lidt shopping i et stort indkøbscenter der hedder Metropol.

Dagen før havde vi taget solsejlet ned da vi vidste at det ville blive regnvejr, så slipper vi for et vådt solsejl og for selv at blive våde, det er vi glade for så er det nemt at gøre klar til at køre hjemover næste morgen.

Vi kan ikke skrive ret meget om den sidste dag, andet end at vi jo er nødt til at komme igen, da vi ikke fik set Karlstejn indvendigt, så tak for idag, nu er vi klar til at køre i morgen tidlig.

Lørdag d.18.4

Vi kører fra Sonny-camp kl 8,15, det er overskyet, og 12 grader, men det regner ikke,

wilma finder heldigvis den rigtige vej udenom Prag og ikke tværs igennem som forleden, det ville sikkert ikke være sjovt med campingvognen bagefter.wink

Vi nyder som altid køreturen vi har jo stadigvæk ferie selvom vi nu er på vej hjemad, og der er mange oplevelser, og nye ting at se under køreturen, blandt andet den flotte natur, og de gamle landsbyer hvor der stadigvæk er gamle faldefærdige huse fra gamle tider.

Så er det farvel til Sony camp, en hyggelig plads i en baghave.

Turen gennem Prag af de små veje er hyggelig.

Da vi nærmer os Hamborg, nærmere bestemt Soltau, finder Wilma en campingplads til os som ser fin ud til en overnatning, den ligger i hjertet af lüneburg Heide, den vælger vi at overnatte på da vi efterhånden har kørt længe nok.

Campingpladsen hedder www.auf-dem-simpel.de og ligger faktisk lige ved Heide park, og nemt fra motorvejen, og da vi kommer til pladsen fortryder vi ikke, det er en fin plads med flinke campingværter, og nye flotte badefaciliteter, og en dejlig reastaurant, hvor vi nyder en god middag til en rimelig pris, overnatningen kostede 19 eur, alt incl.smiley

Efter en god nats søvn går det rask hjemover de sidste 376 km, med en kort pause ved grænsen, og kl 15.30 holder vi hjemme i indkørslen, og bliver godt modtaget af Oliver og Magnus, der har passet huset mens vi var væk, (sammen med naboen, som har passet dem).Lørdag d.18.4

Her står vi så og troner i det dejlige vejr, vi er på Auf Dem Simpel, en dejlig plads ved Lüneburg. Nu er turen ved at være slut, og vi takker for at i følger med os her på siden.

Copyright. Ferievognen.Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.