Sommerferie 2011.12

Afsted det går på fine veje uden huller og buler, hvilket ikke altid er sædvane i Tjekkiet.

Så I fire dovne fyre! nyd i nu jeres kolde havregrød.

Ferievognen i Tjekkiet: Slovakiet: Ungarn: Østrig: Tyskland: 2011.12

Så er vi kommet indendørs, her i våbenkammeret, han kan bare komme an, de våben er jo vild forældede.

Man forstår da at indrette sig, her er jo hyggeligt, ihvertfald i forhold til dem i halmen i kælderen.

Går ikke ud fra at det er nødvendigt at oversætte teksten ovenover, de fleste kan sikkert sagtens læse engelsk.

Borgen er faktisk ret velholdt, og meget hyggelig at bevæge sig rundt på. Et besøg kan vi godt anbefale til andre der synes om at kigge på gamle slotte og bygninger i det hele taget.

Vi slutter besøget på borgen i Loket, med et par billeder, der viser lidt af det gamle bygningsværk. Vi vil nu finde bilen, og smutte en lille tur til en af de meget kendte kurbyer i Tjekkiet, nemlig Karlovy Vary. Bare af ren nysgerrighed, da den skulle være meget besøgt, og vi er temmelig tæt på.

Farvel til en fin by i Tjekkiet, den kan vi absolut godt anbefale at man kigger lidt på, hvis man er i området.

Så er vi nået til kurbyen, og fået parkeret på en P.plads med vagt på. Der er cykelløb i byen, så der er spærret af flere steder.

Vi møder kendte personer her i byen. her har vi sørme' Mozart! han er da en flot fyr.

Et kig op af en af de store gader i byen, her er mange flotte huse, men alt for turistet for os, det vrimler med mennesker, mange af dem asiater.

Her er mange smukke anlæg, det er for at få alle dem der er på kur til at føle sig godt tilpas.

Vi skal da lige ha' et par billeder afnogle af de smukke huse, ellers er vi ikke sådan vilde med byen, der er alt for mange turister efter vores smag. Nå Nå, vi er jo også selv turister, men alligevel, nu har vi set lidt af byen, når vi lige er i området.

På vej hjem fra Karlovy Vary kørte vi ind i et forfærdeligt uvejr, det hele stod ud i et med torden og lynild, vi slap heldigvis igennem uden men' Campingpladsen var heldigvis sluppet fri af uvejret. Som trøst spiste vi på pladsens restaurant om aftenen, dejligt sted, vi fik også en hyggelig snak med et andet hold danskere der var kommet til pladsen, der er ellers ikke mange danskere her.

I skal lige ha' et billede af denne gamle sunkne bro, den ligger midt i den ene del af søen ved campingpladsen, den er ligesom druknet ser det ud til, sjovt, sikkert fra gamle dage. Broen er lidt et vartegn for søen, og området.

Mandag. D. 22.8

Idag slapper vi af det meste af dagen på campingpladsen, sejler i min kajak og fisker, dog uden den store fangst, der er 28-30 grader varmt, så vi nyder det rigtig meget.

Så er skipper Skræk på havet igen, denne gang for at prøve at skaffe lidt føde.

Vores rejsefæller sidder også ude, og nyder det dejlige vejr.

De holder skarpt øje med mig, håber sikkert ikke jeg fanger noget, Harry kan ikke li' fisk. Det gør' jeg så heller ikke.

Se nu bare! her sidder de bare og laver ikke et klap, mens jeg prøver at skaffe lidt til husholdningen? Dovne slamberter. De kan bare vente sig, de kan få en gang kold havregrød til aftensmad.

Vi ligger altså ganske dejligt her på Vaclav', det er en skøn plads.

Sidst på dagen kører vi ind til et stort indkøbscenter inde i cheb, det hedder Interspar, og er meget stor, her kan man få alt. Vi skal ha' købt nogle af de gode Tjekkiske Kozel øl med hjem, den med den grønne bandarole, og den mørke med den brune bandarole, de smager himmelsk.

Så! nu kan os der har slidt i det nyde frugterne af vores hårde arbejde i vogn, og på søen. Nu har vi spist, og jeg har lavet en dejlig gang dessert til Marianne og jeg selv. Nu håber jeg at i andre fire har nydt jeres kolde havregrød, så tak for en dejlig dag, vi prøver igen i morgen.

Tirsdag. D.23.8

Dejlig morgen, med morgenmad ude under solsejlet, det er bare så skønt, 23 grader allerede da vi står op.

Idag skal vi ind til Cheb, der er meget at se, og så er der også en bette borg vi lige skal kigge lidt på, men byen er nu også så dejlig så man ikke keder sig derinde. Vi parkerer nedenfor den smukke kirke, så er der ikke så langt til den gamle borg vi også vil se lidt på.

Den kirke er altså meget flot når man sådan ser den nede fra parkeringspladsen.

Her står Marianne foran indgangen til borgen i Cheb, læg mærke til det flotte sorte tårn, vi kan ikke komme ind før kl.13,00, så vi går en tur op i byen igen.

Så går vi da bare ned gennem de hyggelige gader, det er ikke så ringe endda, her er både pænt, og hyggeligt.

Lidt fra byens sjove tagkonstruktione.

Mange af de smukke huse har flotte detaljer, som denne her bygget ind i murene. Dem tager vi da også med hjem, efterhånden som vi møder dem, vi synes at det er fine deteljer på husene.

Vi ser mange fine detaljer på vej ned i byen.

Håber i kan holde ud at se på alle de ting jeg lægger ud her, vi kan godt selv li' disse flotte detaljer.

Alt kan bruges til at udsmykke facaderne her i Cheb, det ser nu ikke så ringe ud, det er jo kunst.

Hvad med de to flotte stykker kunst, de kunne fint anbringes hjemme hos os.

Der er simpelthen så dejligt i den by, det er umuligt at lade være med at fotografere, så her kommer flere billeder fra vores by-rundtur i Cheb. det er dejligt at opleve sådan en stemning når man er på ferie, og vi må nok sige at Tjekkiet ER vanedannende,prøv det selv, og endelig ikke kun Prag.

Her er der stor kærlighed, ved ikke hvad det er for nogle skabninger, men det er vel egentlig også ligemeget.

Disse to huse er meget markante i bybilledet, det kan vi godt forstå, de er meget smukke og særprægede.

Her er lige et par mere, nu skal jeg nok stoppe, men det er lidt svært.

Vi hygger os rigtig meget her i Cheb, og nyder at der også er mange andre der hygger sig, og der bliver taget alt for mange billeder, godt det ikke er papir, så var vi blevet ruinerede inden vi når hjem.

Denne smukke jernsøjle står ved starten af gå gaden, den starter ved år 1061, går gennem hele gaden. Den markerer byens historie, gennem en linie af jern, der markerer historiske begivenheder , det er et fantastisk stykke historie der bliver fortalt her, den slutter ved 2010.

Vi skal lige nyde en kold øl i den dejlige varme, tjeneren ville godt ta' et billede af det "unge" par, det er da hyggeligt.

Hvem siger at der er kedeligt og farveløst uden for Danmark? Disse flotte bygninger gør nu os ret glade.

Detaljerne kan man da heller ikke klage over! ganske smukke synes vi.

Copyright. Ferievognen. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.