Sommerferie 2011.6

Ferievognen i Tjekkiet: Slovakiet: Ungarn: Østrig: Tyskland: 2011.6

Fredag. D.12.8

Vi er så heldige at møde et hold flinke danskere der har ligget på pladsen i 3 uger, de skulle så hjem næste dag. de kunne gi' os en masse gode tip til hvad man kan opleve i området, de havde været her gennem en årrække, og kender det derfor rigtig godt, det er hyggeligt, så kan vi plukke ud hvad der kan være noget for os.

Vi går en tur op i byen der hedder Badacsonytomaj, jeg ville gerne klippes, det bliver jeg også, meeeen, aldrig mere der, der er forøvrigt 33 grader, så varme har vi da fået, vi går lidt rundt i den lille by køber postkort og frimærker, og nyder en kold øl på et bette sted, derefter hjem og spise frokost, og så en tur i søen, griller om aftenen og så er den dag gået, med dejlig afslapning i varmen

Inde i den lille by der ligger ved campingpladsen er der også en fin kirke, den skal da også fotograferes.

Man kan ikke komme ind i kirken, der er tremmer for, men et billede fik vi da taget

Kan godt forstå ar Marianne ser så glad ud! hun har allerede fået et arbejde her i Ungarn. Hun skal passe på at dette skilt ikke vælter.

Sikke en hyggelig gade! det er en fin lille by vi er kommet til.

Dette fine hus er fra 2010, det er da flot arkitektur.

Som på alle torve med respekt for sig selv er her også en tapper soldat.

Denne søde madonna står ved kirken på torvet, hun er meget flot.

Marianne fanger mig efter jeg har været inde hos frisøren, det kostede 25 kr, men blev desværre derefter.

Så slappes der af i det dejlige vejr! livet er da skønt, og camping er pragtfuldt.

Så er der vist ikke mere at komme efter idag, vi slapper totalt af, og griller, og har det i det hele taget som blommen i et æg, så nu slutter vi af for idag her.

Lørdag. D 13.8

Dagen starter med dejlig sol, og varme, og vi nyder morgenmaden udenfor, det er da skønt med sådan noget camping. Vi vil idag køre til en by 25 km fra pladsen, der er en skøn thermal-sø, hvor man kan svømme rundt i 38 grader varmt vand fra det indre af jorden.

Det er en dejlig køretur gennem smukke landskaber! her er nu ganske skønt i Ungarn.

Vi skal om på den anden side af søen! der er ikke meget trafik, og vejene er glimrende.

Vi blev anbefalet at købe billige baderinge, så kan man blot ligge og flyde rundt i det dejlige mineralholdige vand, der er nemlig dybt, så det var vi glade for, det er en skøn oplevelse. Vi har ikke lige fået vores fotoapparater med, dem lod vi ligge i bilen. Jeg fik vist sagt til Marianne at det ikke var så godt i den svovlholdige luft, og vand at ha' sådanne ting med, og så glemte vi dem vist! nå men vi hygger os alligevel nogle timer på stedet, her kommer et link, så kig selv på det. www.spaheviz.hu vi kan kun anbefale at prøve hvis man er på de kanter. turen dertil er også vældig hyggelig med en flot udsigt over søen mod nord, vejret har igen været med 30 grader og sol, så igen en dejlig dag

Så går det tilbage til campingpladsen. Det har været en dejlig oplevelse at bade i det varme vand, man er som født på ny.

Turen hjem er lige så smuk, som på vej ud. Man ser tingene lidt anderledes! flot er det nu.

Der er en stor Tysk teltlejr længere nede på pladsen! de har det sjovt, og der er ingen larm, selv om det er unge mennesker.

Ove! (mig) er nu også helt rolig, jeg står jo og hygger mig med grillen, så kan man da ikke forlange mere, vel. Så ved i hvad! nu slutter vi af for idag, omtrent som igår aftes, vi ses i morgen, hvor vi skal ha' lidt lokalt folklore.

Søndag. D.14.8

Står igen op til dejligt vejr, med sol og varme, mmmm-skønt, nu bliver vi da varmet igennem.

De flinke Danskere fortalte os om et marked, der skulle ligge i en lille by ikke langt herfra, og der var kun åbent om søndagen, det skulle være et sjovt sted, hvor man kan købe alt hvad man kan ønske siglaugh byen hedder Ka'ntatanto'ti, det vil vi se lidt på idag, og så skal vi se lidt på en middelalderborg der ligger på en kegleformet 259 m, høj kalksandstensbakke, over en bette by, der hedder Sumeg.

Marianne er tidligt oppe, og når lige at fange morgentoget, det er da et flot et af slagsen.

Lidt morgen hygge på campingpladsen! camping er en dejlig opfindelse.

Det markede er da virkelig en oplevelse, det er folk-klore i den ægte form, her er man tæt på dem der bor her.

Der mangle heller ikke god underholdning, de spiller smukt.

Den søde ældre dame er vist forelsket i denne flotte musiker, hun stod tæt på ham i lang tid.

Man kan købe alt mellem himmel og jord! dog mest gammelt værktøj, der er dog ikke noget jeg kan bruge.

Vi nyder meget at gå rundt sammen med alle de lokale, det er smadder hyggeligt.

man kan købe mange spændende ting, fra Ungarn, nye som gamle, Marianne fandt en flot flettet kurv til billige penge. Så skulle vi lige ha' et billede af disse to smukke mennesker, men lod som om det var Marianne der skulle fotograferes.

Der er mange smukke buske, med smukke blomster her på fest/markedspladsen, dem er vi lidt vilde med.

Nogen der lige står og mangler en flot krukke? Der hygges rigtig meget her på markedet.

En bar i en kæmpe vintønde! det er da flot.

Efter et par hyggelige timer på markedet, kører vi videre til borgen, det bliver spændende, vi kan godt li' sådanne gamle borge og huse.

Vi kommer gennem hyggelig små byer, det er rigtig ferie, med nye indtryk.

Så dukker borgen op i det fjerne, den ser da flot ud.

Selvfølgelig gør man alt for at os turister ikke kommer til at mangle noget.

Så er det ind sammen med alle de andre turister, der er faktisk en del, mest ungarerer.

Mon de er ægte fra middelalderen? nej det er nok skuespillere! eller vagter der søger for at vi ikke snyder os ind på arenaen, hvor der er festspil. Den mandlige part ser nu også sådan lidt bøs' ud.

Her kan i se arenaen, der er forsvarligt skærmet af, så man ikke kan smugkigge på festspillet.

Der er et museum, men det havde vi ikke lige lyst til at gå ind i, men et billede af et par jernmænd, kan vi da tage.

Nå, så fandt Marianne endelig en "stor kanon", den får hun altså ikke med hjem.

Nu er vi nået op til indgangen til borgen, vi valgte faktisk at blive kørt op, der er langt og stejlt, og varmt, det er dovenskaben der vandt denne gang. Der er da flot heroppe, der er gjort noget for turisterne, hyggeligt.

Der er en flot udsigt oppe fra borgen, så kan man se eventuelle fjender der vil angribe.

Her kan i selv læse lidt om borgens arrangementer.

Så for den, der står en skrap præst og holder øje med at vi ikke opfører os ugudeligt.

HA! endelig har jeg Marianne hvor jeg har styr på hende.

Et kig ud over en del af borgen, den er da ret flot.

Copyright.Ferievognen.Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.