Sommerferie 2011.7

Ferievognen i Tjekkiet: Slovakiet: Ungarn: Østrig: Tyskland: 2011.7

Vi fortsætter rundturen på den flotte borg. den er meget turistvenlig at gå rundt på.

Man har udstillet en del af de gamle sten fra borgen, det er nok klogt, måske man får brug for dem engang.

Selv en borgfrue ser man, med sine smøger og en flaske vand, mon hun er adelig? Måske grevinde.

Lige lidt mere af den smukke udsigt der er ud over landskabet fra borgen.

Man har ofret en meget flot belægning, så vi ikke går og skvatter i ujævne sten.

Man har virkelig gjort meget ud af at renovere borgen. her kan man gå rundt uden at blive våd, hvis det regner.

Borgherren? Nææ! såmænd bare en mand der hedder Ove. Han elsker at opleve nye steder ude i verden.

Et kig ned i borggården.

Der nede ligger et fint hotel med pøl og det hele, det ser da lækkert ud.

Langt nede kan i se festpladsen, hvor der afholdes ridderspil. det ser da spændende ud.

Vi zoomer lige ind på arenaen! det ser ud til at der er nogle der skal dømmes og straffes, godt det ikke er os.

Mon det er en der samler på traktorer der bor der nede? Spændende.

Her er en lille fin udstilling med gamle ting. Her er det et par flotte gamle dragter fra den gang.

Her er også en flot model af borgen, så kan man se hvordan den har set ud.

Pludselig, helt uden varsel, har Marianne sat mig i gabestok. Det er nok hævn for at hun kom bag tremmer i starten af turen. Som jeg altid har sagt! vi mænd kan ikke vinde over damerne.

Heldigvis slap jeg fri igen! nu må vi hellere komme ud af den farlige borg.

Kom så Marianne! vi skal ned, og hjem til campingvognen, du ved godt at vi skal videre i morgen.

Så er det et farvel til borgen, det har været en sjov oplevelse at besøge den, meget turistet, men sådan er det jo med sådanne steder. Nu vil vi hjem og pakke sammen, vi vil videre til Wien i morgen.

Vi går ind til byen og spiser til aften, et hyggeligt sted, med bænke, som på en kostskole, men vi får en pude sammen med menu-kortet, og maden er god, og billig.

Værten vil gerne ta' et billede af os sammen. så har vi et bette minde fra stedet.

Nu er det da blevet ret mørkt! i kan vist godt se at her er ganske hyggeligt alligevel.

Så er det ved at være slut med Ungarn, efter en god middag går vi tilbage til campingpladsen, og hygger os ved vandet, her er hyggeligt og dejlig varmt, 22-23 grader her sent på aftenen, der er en lille tysk dreng der fanger en stor ål mens vi sidder og slapper af, han var ikke til at skyde igennem, marianne har rigtig fået sig anbragt, hende må jeg hellere tage med mig videre på turen, så godnat til alle, i morgen går det videre til Wien.

Mandag.D.15.8

Uret ringer kl.07,00, og vi står op til sol og 20 grader, skønt, idag er der opbrud, nu skal vi viderelaugh, vi vil køre til Østrigs hovedstad Wien. Vi kører fra Tomaj camping kl. 09,20, og nu er der allerede 26 grader varmt, skønt, vi kører af vej 84 over Savar og sopron, en ok hovedvej, kun lidt huller ind imellem.

Dejligt at være på farten igen, vi elsker at se nye steder, og få nye indtryk.

Inden vi kører ud af Ungarn kommer vi til et lille marked i en lille by på vejen, der skal vi lige lure lidt.

Ikke alt er nyt i Ungarn, der er mange huse og bygninger der trænger til istandsættelse.

Vi kommer gennem en del hyggelige småbyer.

Ungarn er et flot land, så vi nyder turen mod Østrig.

Nu nærmer vi os da vist noget der er starten på en storby.

Så er vi nået til wien, og skal gennem byen, (udenom) for at komme til den campingplads vi vil bo på. Den ligger i klosterneuburg, ikke langt fra Wien, nemt med toget, men vi bliver klogere.

Det går fint ad gode veje med meget trafik, og vi nærmer os campingpladsen, vi kommer ind på den mindre vej der fører langs med Donau, og til pladsen, men pludselig er der vejarbejde. fint, vi følger da bare skiltene ad den omvej der er angivet, men pludselig holder vi på et brostensbelagt torv, og vejen vi skal køre af går under en flot rund bro, der blot er 2 m, høj, der kan vi da ikke komme under. Vi bliver nu nødt til at vende om, for der er kun små smalle veje op i en by, hvor vi ikke kan komme op med campingvognen.

Vi kører også lige over Donau! sikke en kæmpe flod, flot.

Marianne knipser lige ryggen af en stor løve! godt den ikke er levende.

Vi vender vogntoget, da der ikke er andre veje vi kan komme, og så går det over donau igen, og ud på motorvejen der går mod Tulln, her er der også en plads der skulle være ok, men den ligge noget længere væk fra Wien, nå men Donau er da også flot at køre over, og der går også tog fra Tulln, så det går nok, ikke klage, vi har jo ferie.

Vi finder snart pladsen, efter igen at passere et vejarbejde, hvor der kun var 2 m i bredden, vi kørte nu igennem alligevel, og så er det med at komme på plads, det lurer med torden og lynild, og vi når lige at sætte solsejl op, så går det løs

Uanset om det er skidtvejr, så skal der grilles! så jeg trodser vejret med en bestemt mine på.

Tirsdag. D. 16.8

Idag kører vi en tur ind til Tulln, det er en lille hyggelig by, og vi går lidt rundt og hygger os i centrum. Tulln er en meget velholdt by, med smukke bygninger, så den kan vi godt anbefale et besøg i.

Marianne står og ser dejlig ud, ved det flotte springvand der hedder! Nibelungendenkmal.

Den Nibelungen monument eller Nibelungen springvandet er et design af scenen "mødet af Kriemhild den Burgunderköniging, og Hun Etzel i Tulln" i form af en bronzeskulptur dokumentation, skabt af billedhuggeren Mikhail Nogin.

Øst møder vest

Bruden modtaget Kriemhild af Etzel i Tulln var en fredelig festival, der ses nu som et symbol på det kulturelle møde mellem Orienten og Vesten, mellem øst og vest. Den Nibelungen Fountain er nu et mindesmærke for de historiske steder i Nibelungnliedes og dokumentere storied tidligere Tullns og forbundethed af de enkelte Donauområdet. Dette er en google oversættelse, men den kan godt forstå's.

Hun er da en vældig smuk brud.

Copyright.Ferievognen. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.