Sommerferie 2012. Tyskland, Tjekkiet.

Kvik er kommet i bilen, og fået drikkelse, men han er ret vild med varmen ved vi.

Ferievognen i Tyskland/Tjekkiet sommeren 2012.

Søndag. D.29.7

Så er det endelig sommerferie-tid, det har vi som altid glædet os rigtig meget til, og nu skal det være.

Vi kommer i år et par dage senere afsted end vi plejer, vi har altid startet med at med at køre til camping Mitte om fredagen når arbejdet er slut, men denne gang skal vi lige ha' et par fødselsdage overstået, så vi kører afsted natten mellem lørdag og søndag.

Klokken er 3 da vi starter ud hjemmefra, og det er stadig mørkt, det er nemlig rigtig hyggeligt at være på vej på ferie når lyset kommer listende frem, og pludselig er morgensolen der, det kan vi godt li'.

Så begynder lyset så småt at komme frem, det er hyggeligt at køre før solen står op.

Her kan i se hvor tidligt det er, så der er vel ikke noget at sige til at jeg står og klør mig i hovedet da vi har en lille pause.

Der har aldrig været før så meget tvivl om hvor skal gå hen som i år, først det nordlige Sverige, så kom der et "bette" projekt derhjemme, så vi kun ville være afsted i 14 dage, og så valgte vi så at vi ville køre til Spreewald i Tyskland, og et smut til litomerice i tjekkiet, ned og besøge josef.

Så var der en temmelig dårlig vejr-udsigt for Tyskland, så jeg sagde til Marianne, vi kører da bare til italien, det er jo bare et "lille" hop over nogle bjerge, og der er der varmt, fint siger hun, det gør vi bare. men et par dage før afgang var vejrudsigten for italien blevet temmelig våd, men til gængæld var den igen blevet rigtig god for Tyskland, jamen så kører vi da bare derned, ok siger fruen, hun er nu meget omgængelig.

Bare rolig Kvik, mor kører ikke uden os.

Det er skønt at være afsted igen mod nye oplevelser.

Ved Todendorf holder vi en pause på et par timer, vi skal ha' en på øjet, vi er jo ikke helt nye, og er stået op midt på natten, så et hvil vil gøre godt.

Efter det dejlige hvil spiser vi en god gang morgenmad, og kl.9,00 kører vi videre ud i verden, der er overskyet, og 17 grader, meeen, man har altså lovet os godt vejr, så vi håber. ca, 80 km fra Berlin kører vi ind på vej 24, der er egentlig temmelig meget trafik på trods af at det er søndag, tyskerne kan vist godt li' at køre bil.

Det går rask nedover gennem det tyske landskab, det er altså dejligt med sådan noget ferie, man blive jo et helt nyt menneske når man ruller afsted med campingvognen bagefter, det skulle alle prøve. Vi spiser frokost på en rast 42 km før Spreewald, nu er klokken blevet 13, og der er 21 graders varme, dejligt.

Plads med egen svømmepøl, det er da smart.

Vi ankommer til www.spreewald-camping-luebben. kl 14,30, og kan tjekke ind med det samme, vi får hurtigt sat vognen op med solsejl, og det hele, og vi var ikke mere end lige blevet færdige da der kom en ordentligt gang regn, så det hele sejlede inde under solsejlet, vi opdager så lige at vi ligger i et hul, så vandet samler sig på vores parcel.

Efter et lille hvil, vi er jo som sagt, ikke helt nye, spiser vi en gang medbragt aftensmad, frikadeller og lækker grøn kartoffelsalat, mens Kvik graver huller på vores parcel, han trænger vist til at røre sig, så vi går en aftentur ned til havnen, hvor man sejler fra, rundt i de mange flotte kanaler, nu er det blevet dejligt vejr, så vi har en hyggelig aften inden vi går til køjs, ( nu skal vi sove igen)

Her er skisme hyggeligt, det bliver vist en fornøjelig ferie, men sov nu godt til i morgen.

Mandag.D.30.7

Idag starter vi med at flytte væk fra "svømmepølen" dog blot over på modsatte side, så vognen blev vendt om, så får vi også solen ind hvor vi sidder og hygger under solsejlet.

Hele dagen går med først at flytte, og ellers med at slappe af med en god bog, og lidt gåture med Kvik, og ikke mindst lidt godt at spise, der er op til 23 grader, så det er virkelig ferie, tak for idag, vi ses i morgen.

Her kan i se hvor vi hygger og slapper af hele dagen, vi ses i morgen, så sker der noget mere.

Tirsdag.31.7

Der bor en bager...nåe nej, der kommer en bager på pladsen mellem 8-9 om morgenen, med dejlig frisk brød, det er nu ret hyggeligt sådan at gå til bageren sammen med en masse andre campister, der alle er flinke, og siger,gute morgen! eller måske morgen.

Idag vil vi køre en lille tur, vi slappede jo af hele dagen igår, vi vil ned og se på en vistnok nok gammel ringborg fra det 9-10 århundrede, den hedder www.slawenburg-raddusch.de, der er ikke så langt dertil, og vejret er rigtig godt, så igen en dejlig ny dag i resten af vores liv.

Vi nærmer os borgen, det ser da ret spændende ud det her, Marianne og Kvik har travlt.

Gad vist om der er fjentlige krigere derinde, det er noget af en borg.

Mon det er belejrings våben der står der? Heldigvis er der ikke farlige krigere, men blot legende børn her.

I kan vist godt se at det er en ret stor fæstning. Marianne og Kvik fylder ikke meget derinde.

Nu er jeg kravlet op på gangen der går rundt om fæstningen. Marianne og Kvik sidder og venter, i kan se hvor stor fæstningen er på det ene billede, det er ganske imponerende.

Der er en fin udsigt ud over landskabet her oppe fra, mon det er farlige fjender der står derude og lurer?

Nu er jeg lige smuttet ind i det lille museum, der er inde på borgen, det er spændende at kigge på sådanne ting.

Her er vist en model af de gamle borge.

Mon der har været en krukkefabrik her i gamle dage?

Se nu bare hvor tålmodigt, Marianne og Kvik venter på at jeg skal komme ud igen.

Marianne er kravlet op på toppen af fæstningen. Her fanger hun lige Kvik og mig i at kigge ned i en brønd, det er lidt sjovt.

Efter besøget langt tilbage i tiden kører vi til Lehde, ved Lübbenau, der skulle efter sigende også være ret hyggeligt, så det må prøves, nu er vejret igen helt pragtfuld.

I Lehde mødte vi dem her, de er da ret flotte, så De får lige et skud med kameraet, så glemmer vi dem ikke når vi kommer hjem.

Deres nationalret her i Spreewald, er syltede agurker, de sælges alle vegne. Ham den søde gurken er vist hoppet op af tønden, men kan bare lige oplyse om jeg ikke kan fordrage de syltede gurken, de er sure som jeg ved ikke hvad.

Du får selv lov til at spise dem du køber lille ven, jeg skal ikke smage, og sikkert heller ikke Kvik.

Man skal ikke gå ned på pindsvin og andre eksotiske dyr, her er et righoldigt udvalg.

Så fandt vi et kaffested, Marianne gi'r kaffe idag, hun er ret glad kan man se.

Nå, men jeg er da også ret godt tilfreds, har nemlig lige købt en ny hat inden kaffen.

Hold da helt op! håber ikke de taber deres elektriske værktøj i vandet, så bliver de da strømførende.

Det er da lidt farligt, de kan også risikere at blive sejlet ned af en båd fyldt med turister.

Man kan nu godt sige at her er smadder hyggeligt, her nede i Spreewald.

Det kunne egentlig godt minde en lille bitte smule om Venedig, bortset fra at her er det ude i naturen det foregår.

Hvad mon de to står og drømmer om? Måske en tur med sådan en båd? Kvik ser nu lidt betænkelig ud.

De er nu ret flotte de både, og ikke mindst kanon hyggelige.

Man kunne jo også bare tage en tur med i denne flotte bil, så risikerer man da ikke at blive søsyg.

Vi hygger os rigtig meget her i Lehde, her er en dejlig stemning, folk er glade og hygger sig i det dejlige vejr, vi prøver som sagt også at smage på de der syltede agurker der er allevegne, men det falder ikke lige i min smag, Marianne kan godt li' dem, men hyggeligt er det alligevel.

Vel tilbage på campingpladsen, skal der spilles lidt bold med ham Kvik, drengen er helt vild med ham, og Kvik vi da gerne spille bold med ham. Den søde dreng er lidt forsigtig, men det lykkedes da at få dem til at lege lidt sammen.

Det er da hyggeligt at man kan spille lidt bold, det elsker ham Kvik, og den søde tyske familie er helt vilde med ham.

Vi slapper af allesammen, resten af dagen, i morgen skal vi vist også på tur, det er noget med en overdimensioneret gravemaskine et eller andet sted i området, så tak for idag, håber vi ses imorgen.

Onsdag. D.1.8

Vi står op til endnu en dejlig varm dag, så vi har ikke noget hastværk, og sidder ude og nyder morgenmaden. Vi har jo planer om at vi skal ud og se en stor gravemaskine, sjovt hvad man kan finde på at bruge tiden pålaugh, men den maskine skulle nu være et besøg værd, så vi vover forsøget.

Så er vi nået frem til gravemaskinen, og må nok sige at den er temmelig stor.

Stedet hedder besucherbergwerk F60, og bliver idag brugt til koncerter, og andre kulturelle ting, man kan finde det på nettet, her er et link til den Tyske hjemmeside, for evt. interesserede. www.f60.de

Eiffeltårnet er 324 m høj, hvis man rejser denne kæmpemaskine op vil den nå en højde af ikke mindre end 502 m, det er da imponerende.

Man må nok sige at den er voldsom stor, 80 m, høj.

Marianne prøver at få det hele med, det er ikke nemt med den størrelse.

Man kan komme på tur oppe i kæmpem, det fravalgte vi, da Kvik ikke må komme med, helt forståeligt.

Det er faktisk et flot naturområde fyren ligger i.

En kæmpe trækker, til at trække et eller andet med, den ser magtfuld ud.

Marianne og Kvik fylder da ikke meget op mod den mastodont-maskine.

Kvik og jeg har det varmt, og så blev jeg stukket af en sur bi, av for.....

Vel oppe ved bilen igen får vi lidt at spise, og drikke i varmen, og så må jeg ha' lidt medynk over den dumme bi der absolut skulle stikke mig på overarmen, der nu er udvidet temmelig meget, og øm. Nå det skal nu ikke slå en ud, man er vel en mand,(klynk) så vi kører videre i varmen, der er 28-30 grader, det er noget hedt, men ikke klage, så begynder det bare at regne igen.

Vi får handlet lidt ind og kører de godt 15-20, km der er til campingpladsen fra den store maskine.

På vej hjem kommer vi ind i en bette by, og løber på denne smukke gamle kirke, den er stadtkirche i Calau, så den tager vi lige med hjem. Vi kan desværre ikke komme ind i kirken, men det må vi så gemme til næste gang vi kommer på disse kanter.

Vi spiser aftensmad på campingpladsens restaurant, det er hyggeligt, her er lige at billede af den kanonsøde servitrice, sammen med Marianne. Så er der jo ham den bager, der kommer om morgenen, han skal lige vises frem.

Efter aftensmaden går vi en tur ned til havnen, vi har godt af at få rørt os.

Her er rigtig flot, og ikke mindst hyggeligt, vi skal da vist prøve sådan en kahne-tur.

UUHA, det er da vist farligt det rør, sikke lang Kvik kan blive.

Kvik er da en værre charmetrold, tror han gerne vil fortælle at han er ved at være træt, så nu må vi hellere gå til ro. I kan vist godt se at han gerne vil slappe af i sit bur, inden vi går ind i vognen. Det har været en dejlig dag, vi håber at i morgen også bliver en dag med gode oplevelser, så sov godt til da.

Copyright. Ferievognen. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.