Sommerferie 2013.3

Kvik vi gerne lege hele dagen, hvis han fik lov.

Ferievognen i Italien sommeren 2013.3

Søndag.d.1.9

Op til dejligt vejr, og hyggelig morgenmad under solsejlet, det er da rigtig ferie, ellers står den på oprydning, støvsugning af campingvogn (ikke mit job), og nedpakning, da vi vil videre i morgen, inden vi får liggesår, af at ligge for længe på samme sted.

Morgen maden nydes i det dejlige vejr, det burde være alle forundt at komme afsted til skønne steder mindst 1 gang om året.

se nu bare her iseo's kajak klub er på søndagstur, det ser vildt hyggeligt ud.

Over middag kører vi en tur ind til Iseo, den lille hyggelige by der ligger ikke langt fra campingpladsen, vi skal lige sige farvel, og se lidt af byen, inden vi drager videre.

Vi finder en p.plads tæt ved denne smukke bygning, ved ikke hvad der er inde i den, men pyt med det, den er flot.

Vi går ned gennem smukke, men ret mennesketomme gader, det er nok fordi det er søndag.

Hey... der er da et par mennesker, og en vovse, så er der ikke helt dødt i byen.

Nu sker der da vist lidt, der er tilsyneladende et lille marked i iseo.

Smukke skulpturer skåret ud i træ, der er altså nogle der har hænderne skruet rigtigt på.

Vi nærmer os vist havnepromenaden, mon ikke der er lidt mere liv hernede.

Her er rigtig flot, og alt er rent og velholdet her i Iseo, lige et kig op af en hyggelig gade, og flot springvand.

Flot fyr, ved ikke hvem han er, men han har sikkert haft stor betydning for byen, Marianne og kvik venter vist på mig.

Vi støder lige ind i en riva boat, fra et berømt italiensk værft, er den ikke smuk?

Her står 'Don Ove' med sin vagthund, den frygtløse Kvik, der stadig er en lille knejt.

I får lige lidt billeder af byen, fra de små gader vi går op gennem, på vej op til bilen igen, denne gang uden mine billige kommentarer.

HA, troede i virkelig at i slap for mig? Vi er på vej ind i en stor gård, her kan i se det sjove indelukke ved siden af det lille bord, og stolene. Det er et sted fra gamle dage, hvor man har stået og vasket sig udendørs, det er meget velbevaret, har måske været en skole af en slags.

Stop! Marianne! han er ikke noget for dig. Man skal passe på når man går i smalle gyder.

Smart, her vokser der træer på kirketårnene, så fylder de da ikke på vejen.

Så er vi færdige med Iseo i denne omgang, nu skal vi hjem og gøre det sidste klar til vi skal køre i morgen. Vi tager lige lidt billeder af pladsen, så kan i se om den er noget for jer, vi vil ihvertfald gerne anbefale et besøg her, og vi kommer sikkert igen en anden gang.

Den solrige ende af pladsen.

Her har vi den lille reception, ved indkørslen.

Gå ikke over åen efter vand, nu er det sidste gang jeg henter vand her på pladsen i denne omgang.

Restauranten, der ligger med flot udsigt ove søen, her spiser man ret godt.

Udkørslen fra pladsen, der er ikke særlig meget plads, specielt hvis man er 2,5 m bred.

Nu må jeg heller ikke være inde mere, altså, al magt til kvinderne er ikke indført endnu, eller er det?

Vi slutter vores hyggelige tur til Iseo, og kører hjem til rullevognen, vi skal ha' ordnet lidt ting inden vi skal videre til Trasimenosøen i morgen. Vi tager vores tæppe med ud i søen og skyller det godt igennem, så alt det jord og mudder der er kommet på det helt forsvinder, det er nu praktisk med en sø lige ved hånden.

Da vi nu er helt klar til at drage videre, er det også blevet spisetid, så vi går op på den hyggelige restaurant, og spiser en dejlig middag, og så er det ellers hjem og slappe lidt af inden sengetid, vi ses vel til køreturen i morgen.

Mandag.d.2.9

Vi står op til dejlig lunt vejr, og får spist morgenmad, og så er det bare med at komme afsted, vi har jo et stykke vej at køre.

Så starter jeg hjælpemotoren, det er nu ret smart.

Venter på Marianne, hun tager billeder, af vogntoget.

Så er det ud af Covelo, og videre ud i verden, i kan vist godt se at der er lidt trangt.

Så! lille Marianne, nu må du se at komme ind i bilen, ellers kommer du ikke med på nye eventyr.

Vi starter med at få tanket op, så vi ikke skal afbryde turen med sådanne uvæsentlige, og dyre afbrydelser, og så går det ellers ned over til "breschia", hvor vi trækker en billet til motorvejen, og kører mod, "Modena" "Bologna" og "Firenze".

På vej ud til nye eventyr, ned gennem skønne Italien, og Marianne er' kommet med.

Så går det lystigt sydover, vi har et stykke vej at køre, men det gør ikke noget, når man har ferie.

Vi skal ned i en dal, der er en plads, vi måske vil overnatte på. Pladsen hedder, "Riva del setta", men der er for meget støj, og den ser ikke hyggelig ud.

Vi beslutter at fortsætte ned til Trasimenosøen, der ligger smukt i "Umbrien" trækker en ny billet til motorvejen, ved "Rioveggio", og så glider det bare ned gennem Italien, det er en rigtig flot tur, og der er ingen trafikale problemer, så vi nyder turen rigtig meget.

Ved Rioveggio, kører vi af, og betaler 19,40 eur.

Ved en by der hedder "Bettolle" kører vi af motorvejen, og betaler 15,70 eur, og så går det på bulede landeveje videre mod "Perugia", og "camping Polvese", der ligge ned til "Trasimenosøen", der er ca 40 km til pladsen.

Efter en dejlig køretur, gennem et stykke af det smukke Italien, ankommer vi til Trasimenosøen, og camping polvese kl. 18,00, vi får en venlig modtagelse, af en ældre dame, der snakker rigtig meget med sig selv, men det er da helt i orden, så får hun da kun svar som hun er tilfreds med. Vi kommer på plads, og er helt klar til at slappe af med en lækker pizza, vi køber i restauranten.

camping polvese, er en rigtig hyggelig plads, hvor turisterne ligger ned til søen, under nogle smukke træer, så vi er godt tilfredse med valget af plads, nu slutter vi for idag, sov godt til i morgen.

Tirsdag.D.3.9

Idag er det en rigtig slap af dag, vi får sat telt op, handlet lidt ind, og finder os sådan til rette her på den fine plads.

Her ligger vi, under et smukt træ, bliver ikke meget bedre.

Her har vi det smukke træ, der knejser op i den flotte himmel.

Kvik er trukket ind under campingvognen, der er nok lidt køligere end de 33 grader vi har udenfor.

Den by vi handler i hedder "Magione", den ligger ret langt fra campingpladsen, men det er en flot tur langs en del af søen, og vi kører gennem nogle små hyggelige byer.

Et kig ud mod den lille ø der ligger i trasimenosøen, og et kig ind mod pladsen.

Her kan i se ind på pladsen ude fra den lille badebro, turisterne ligger ret godt, og så er der en del mobilhome, inde bag hvor vi ligger, og store villatelte, hvor mange er udlejede, til hollændere, og Tyskere, det er ret hyggeligt når folk er sådan lidt blandede, så vi har det ret rart her.

På vores indkøbstur, købte vi tomater, og en lækker vandmelon, hos en lille butik i en privatbolig, det er da det rigtige italien. Kvik er vist lidt undrende over hvad det er for en tingest vi har slæbt hjem, men bare rolig Kvik, du skal ikke spise den.

Til aften griller vi lidt lækre pølser, altså, nogle med rigtig kød i, det er mums til ganen, og så en god kold øl til, det er dælme hyggeligt.

Efter aftensmaden går vi en lille tur med ham Kvik.

Til venstre ligger receptionen, og foran restaurant, og minimarked.

Indgangen til pladsen, hvor alle fastliggerne, og mobilhome er.

Nu vil vi vist snart til ro, efter en kanon dejlig dag, og aften, hvor vi har nydt det udenfor i 24 grader, det er rigtig ferie når man er sydpå, men sov nu godt til i morgen, hvor der sikkert venter nye oplevelser.

I får lige et kig ud over Trasimenosøen, og over mod hovedbyen, "castiglione del lago", der ligger smukt i solnedgangen.

onsdag.D.4.9

Idag sparker Marianne mig ud af køjen allerede kl.7,00, det er da virkelig en mærkelig indstilling til det at ha' sommerferie...men jeg må hellere makke ret, for hun har vist planer om at hun vil til Spoleto, og en eller anden mærkelig ukendt by der hedder Todi. Da hun smider mig ud af den hyggelige seng, fortryder jeg, at jeg har fortalt om De, 2 byer, men jeg må jo bare lette bagdelen', og stå op.

Så er vi på vej gennem det smukke Umbriske landskab.

Vi fortsætter mod Rom, af en blå motorvej, (de er gratis, men er derefter,bumlet)

Den flotte by passerer vi på vejen, den hedder Moltefalco, varmedisen er ret tydelig, der er over 30 grader.

Så er vi nået til Spoleto, nu skal vi se om vi kan finde rundt, men først må vi af med bilen, skal hilse og sige at det er lidt kringlet at finde rundt her. det lykkes dog hurtigt at finde et fint sted at parkere, så nu er vi på vej ind i den gamle bydel.

Op går det gennem smukke gamle gader.

Også flotte, rustikke middelaldergader skal vi op gennem.

Det er som i en film, man forestiller sig at høre klaprende hestehove, og se flotte riddere med sværd og lanser, komme jagende ned gennem gaden, mens fattigfolk flygter til alle side, af af skræk for at blive trampet ned.

Det sker dog ikke, men vi kan tilsyneladende få os et glas frisk vand her fra denne smukke fontæne.

Så slap vi op fra de smalle gader, uden at blive angrebet, af riddere, med dragne sværd, her er lige lidt udsigt ned over Spoleto.

Da vi kommer rundt om et hjørne dukke akvædukten op, den er da ret imponerende.

Marianne syner ikke af meget ude på broen, der er meget imponerende. Broen er 236 m, lang, og 90 m, høj, bygget i år 200, det er ret imponerende. I romertiden, blev akvædukten brugt til at levere vand til Spoleto.

Der er bygget en bro på den gamle akvædukt, så man kan gå tørskoet over., nu får byen vand på normal vis.

Vi går tilbage over akvædukten, i kan se borgen oppe på toppen, der er lidt modlys. Vi går videre rundt på vejen, der går rundt om borgen, lige et billede af akvædukten, inden vi går videre.

Marianne og Kvik finder sig ret godt tilpas her i Spoleto, det er nu også en ret hyggelig by, så efter pausen, vil vi går en lille tur rundt, og suge stemning til os.

Kønne Spoleto.

Lige lidt oplysning, mens vi nyder en gang let mad, på en hyggelig lille cafe.

Kønne Spoleto midt i Umbrien har også sin helt egen bjergtop og sin helt egen middelalderborg. På Piazza Mercato ligger barer og restauranter mellem lækre gastronomiske specialforretninger med trøfler og vildsvinepølser, og flere af sidegaderne byder på shopping.

Lige siden antikken har Umbrien ligget på den direkte vej til Rom, Via Flaminia, og overalt er der romerske og etruskiske ruiner og arkæologiske seværdigheder. Den mest kendte attraktion er den gamle akvædukt Ponte delle Torri, lige øst for Spoleto, som romerne byggede omkring år 200, og som i dag kan passeres til fods.

Nåda! må hellere lige vise at vi er her begge to, på en dejlig plads i Spoleto.

Vi må videre, efter en lille let anretning, vi går et lille smut ind i den gamle bydel i Spoleto, sådan bare for at hygge os lidt. Vi skal også huske at få stemningen med, her er ganske dejligt at være, faktisk som at være tilbage til svundne tider.

Domkirken - Duomo - er fra 1100-tallet og siges af have en af de smukkeste facader i Italien.

I den barokke apsis-del findes en serie fantastiske fresker af Filippo Lippi fra 1467-1469, mens Erioli kapellet er dekoreret med et Madonna-billede fra 1497 af Pinturicchio.

Copyright. Ferievognen. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopierer billeder og tekst.