Sommerferie Sverige 2014.

Ferievognen i Sverige sommeren 2014.

Lørdag.D.2.8

Så er det sommerferietid, en af de bedste tider på året...ihvertfald for os der elsker at rejse med vores rullende hjem, vi har i år besluttet at vi vil besøge dejlige Sverige, nærmere bestemt Dalsland.

Vi kører ud af indkørslen derhjemme kl. 06,30, i det dejligste vejr, varmt, og en dejlig sol på himlen, det er lige til at blive glad i knolden af.

Over Vejle fjord broen, vi kører i den rigtige retning.

Rast med friske rundstykker ved storebælts broen.

Den er nu flot den bro! nu skal vi snart over på den anden side.

Videre det går, nu skal Øresundsbroen besejres, dejligt med ferie.

Så er vi i Skåne, egentlig burde vi ha' det tilbage til Danmark, her er jo dejligt.

Der ud af det går, ferie er skønt.

Pause skal der til, og selvfølgelig er der hyggeligt på en plads i skoven.

Nye dejlige indtryk til mindebogen.

Vi havde egentlig tænkt at vi ville overnatte lige efter at vi er ankommet til Sverige, men vi fortsætter til Ullared, vi skal se det store varehus Gekås, som mange har skrevet så meget om.

Vi ankommer til Gekås-byen kl.15,20, og får os lagt ind på den store camping/parkeringsplads, der ligger umiddelbart tæt på butikken.

Her ligger vi så, omgivet af en masse "storshoppere", fra Sverige og Norge.

Hmmm, kvik er da vist træt, han lusker sig op i sengen, godt der er ekstra tæppe på.

Så er det på besøg i service-huset, her er godt nok mange folk på pladsen.

Mon der er store laks, eller ørreder her i åen.

Efter at vi er kommet på plads går vi en lille tur op til varehuset sammen med Kvik, han trænger til at røre sig lidt. her er fyldt med mennesker, og der kommer hele tiden nye ind på pladsen. Senere en aftentur ude i området, og så er det vist til køjs i varmen der er temmelig varmt, over 30 grader har der været, og nu her sent på aftenen er der 21 grader.

Søndag.D.3.8

Igen idag op til et fremragende vejr, det skulle blive op til 30-32 grader, og er da også allerede godt over de 20 grader, så ikke klage over at vi ikke kørte til Frankrig.

Vi vil idag gå en tur op til det store varehus, og de mange andre butikker der er her i Ullared, men Kvik får lov at blive hjemme, han er ikke vild med at gå mellem benene på så mange mennesker, og vi kan fint holde temperaturen nede i vognen, han elsker forøvrigt når det er varmt.

Så er vi ved varehuset, vi er tidligt på den.

Hvilket betyder at der ikke er så mange endnu, bortset fra denne fyr der snakker i mobillos.

Besøget i det store varehus Gekås var da udmærket, og vi kan godt forstå at mange nordmænd og svenskere handler her, visse ting er ganske billige, men indrømmet....vi kommer sikkert ikke her mere, vi fandt ikke rigtigt noget vi manglede, jo arbejdshandsker hjem til haven, og fiskeudstyr er også ganske billigt her, samt at jeg fandt et par rigtig gode fritidssko, i en god kvalitet til fornuftige penge.

Efter shoppingturen spiser vi frokost, og smutter bagefter en tur til Falkenberg, det vil Marianne gerne, og så må jeg makke ret.

I får lige et smukt kirketårn, vi kommer ikke ind i kirken.

Stranden ved Falkenberg, dejligt sted i varmen.

Vi skynder os op til bilen, der er uvejr på vej.

Vi kører ud til en hyggelig lille lystbådehavn, her er stemning.

Se lige denne gamle bus, den er lavet om til en autocamper, temmelig flot.

Jeg fortæller Kvik om alle de år vi har sejlet, han virker nu ikke ret ikke imponeret.

Minderne kommer da væltende på denne bette tur, sådan en opel har vi også haft.

Lidt fra os, ligger dette smukke træk, det bliver man glad for at kigge på.

Det er en meget flot vogn, sådan en airstream.

De tre klær' da hinanden! kunne da være at man skulle ønske sig sådan et træk.

Efter Falkenberg kører vi op til pladsen igen, gennem hyggelig områder. Tilbage ved campingvognen hygger vi med en god kop kaffe, og gør sådan lidt klar til at drage videre i morgen, vi glæder os lidt til at komme væk herfra, det er ikke et hyggeligt sted at ligge i længere tid af gangen, man ligger på skærver, og føler sig godt klemt. Vi ses i morgen.

Mandag.D.4.8

Inat har det tordnet og regnet, men det er stadig varmt. Vi spiser morgenmad, og gør derefter hurtigt klar til at køre fra Gekåsbyen, nu skal det blive godt at komme på hjul igen. Vi har betalt 480 svenske kr, for 2 overnatninger, det er i overkanten for at ligge på en grusplads, men sådan er det, det er jo frivilligt at benytte pladsen.

Kl. 10,00 kører vi fra pladsen, der er nu blot 21 grader og overskyet, så det er da fint at vi skal flytte til et nyt område. Vi vil over til Vänern, har fundet en plads der måske passer os, helt nede ved søen.

Vi passerer Gøteborg, her har vi været en del gange, men denne gang kører vi videre op langs gøtaelven.

Det ser ret skummelt ud, det vejr, mon vi får en ordentlig skylle.

Det gør vi så, med lyn og torden, så man venter at se Thor komme frem på himlen.

Rullevognen er næsten skjult af vand, men følger da bare med os uden at klage.

Hold nu op, det er lige før vi skal være en husbåd, der er temmelig meget vand på vejen, mange steder.

Så er vi nede ved den anden plads vi havde udset os, men den var nu for kedelig, ikke et øje, og 10 vogne på en græsplæne, men en fin beliggenhed tæt på Vänern,vi kører nu videre.

Vi havde trods det skumle vejr en dejlig tur langs Gøtaelven, vi er jo sejlet igennem den ikke mindre end 4 gange, så det er et hyggeligt gensyn. Det viste sig forøvrigt at det havde være virkelig slemt med vejret i vestsverige mens vi var på vej mod Vänern, vi er vist sluppet nådigt fra uvejret.

Den plads ved Vänersborg, Ursand camping, vi havde valgt at prøve var ikke noget for os, oversvømmelser på mange af standpladserne, og alt for dyr at ligge på så vi fortsatte videre til en anden, Sikhalls camping 20 km længere nordpå, men den plads var virkelig ekstrem kedelig....10 vogne og ikke et øje på pladsen, men fin udsigt til søen.

Vi kører så videre til Mellerud, og ind på Vitar sandars camping, her var fint, og ikke dyrere end andre, men en 4 stjernet, så vi tjekker ind, og finder os en fin plads at ligge på.

Så er vi på plads, her er ganske fint, selv Kvik er faldet til.

Vi ligger ganske udmærket, her er ikke så vildt mange mennesker, så vi har det fredeligt.

Pladsen ligger med egen stor badestrand ned til Vänern.

Klipper og vand, så er Marianne godt tilpas, her er ret dejligt.

Kvik og mig må på opdagelse, måske her er vilde dyr.

Man skal da ikke klage over udsigten, her er temmelig smukt.

Tirsdag.D.5.8

Idag er det tid til lidt afslapning, vi er ikke tidligt oppe, og spiser morgenmad inde i vognen, det er nu også ret hyggeligt, især når der ikke er mere end 16 grader, og ret overskyet udenfor.

Vi kører lidt tur rundt i området idag, og finder også den plads vi vil rykke videre til imorgen, det er en plads hvor man kan fiske, og sejle, samt slappe godt af, pladsen hedder laxsjöns camping og friluftgård, den ser fin ud da vi kigger ind på den, så den er valgt som næste plads. Ellers slapper vi af, og går tur med Kvik, og spiller lidt fresbee med ham, det er han lidt vild med.

Der er en dejlig skov op til pladsen, her går vi ture med Kvik, så får vi alle frisk luft.

Vi besøger også en af de lokale indbyggeres storbyer, men der ser ikke ud til at være nogle hjemme.

Kvik spiller fresbee, det er sjovt.

Fanget fatter! kast igen det er sjovt.

Nu er det slut på en hyggelig dag, vi flytter igen i morgen, så sov godt, vi ses forhåbentligt i morgen.

Onsdag.D.6.8

Godmorgen til alle, idag er vejret ok, godt 20 grader og sol, så vi giver os god tid til at pakke sammen, vi har ikke særlig langt op til laxsjöns camping, blot 12 km, det er nu en noget kort flytning.

Når der nu ikke er så langt, så kører vi lige omkring Håverud, der er der som bekendt en Akvædukt, som man kan sejle over, den skal vi nu lige se på vejen.

Farvel til Vitar sandars camping, nu skal vi prøve en ny plads.

Her står vi ved det fantastiske anlæg ved Håverud, her er temmelig flot, og når man ser ned over det flotte anlæg kan man kun blive imponeret over menneskers evne til at skabe.

Her kom lige lidt billeder af den flotte akvædukt, vi vil nok besøge den igen senere, der er jo ikke langt fra den plads vi skal være på i nogle dage.

Efter at ha' kigget lidt på herlighederne vil vi køre videre til laxsjöns camping, det går da også fint et par km, men så kommer der et skilt der forbyder gennemkørsel med campingvogn??? Så vi må vende om igen. Vi ankommer derfor lidt senere til campingpladsen end beregnet, men pyt, vi får anbragt os, spiser lidt frokost, og går derefter en tur på pladsen, der ikke er af den hyggeligste af slagsen.

Der skal være en årlig kajak marathon i området, og der skal starte 800 kajakker, her i søen, så der er mange kajakfolk på pladsen, også en del danskere.

Torsdag.D.7.8.

Idag skal vi slappe af, jeg puster min kajak op, og Marianne cykler en tur til Dals Långed, en fin tur på 12 km, langs vandet, (Dalslands kanal.)

Så er det ud og sejle, i denne sjove gummitingest.

Hmmm, mon jeg skulle stille op i kajakmaraton?

Marianne tager lige et farvelbillede inden hun cykler en tur.

Der er ret flot her ud over søen, typisk Sverige.

Nu er det så sådan at man bliver pissevåd når men padler i den plastic kajak, så da jeg har sejlet nok og kommer ind er jeg plaskvåd. Derfor lægger jeg kajakken med en seddel på, der står tag mig jeg er gratis, så er der en anden der kan blive plaskvåd af at sejle i skidtet, og så er det hjem og hænges til tørre ved campingvognen.

Efter frokost kører vi ud til en dæmning Marianne havde set på hendes cykeltur, så kan vi også lige købe lidt fornødenheder vi mangler til aftensmaden.

Vi kører også lige til Håverüd, vi skal se om vejen er så farlig at man ikke kan køre med campingvogn, det kunne man nu godt, men det er en smal og bakket vej, med masser af kurver og sving. På turen falder vi over et forsvarsanlæg fra 2 verdenskrig, her er vi så heldige at der er en guide, der fortæller lidt om stedet, det er lidt sjovt.

Her har vi så dæmningen, der er ved at blive bygget færdig.

Der er en fin strøm fra opdæmningen.

Indgangen til forsvarsanlægget, en bunker der forsvarede togbanen ind til byen.

Så er vi inde i bunkeren.

Der fortælles om anlægget.

Håber ikke vi bliver skudt??

Der holdes godt vagt, så vi ikke laver gale streger.

Deroppe fra har man fuld kontrol med banen.

Så gik den dag også, det går lidt hurtigt når man hygger, men sådan er det vist altid, nu må vi slappe af inden vi går til ro. Vi spiser en dejlig strudsebøf taget med hjemmefra, fra vores lokale strudsefarm, det kan anbefales, smager himmelsk.

Fredag.D.8.8

Nå, idag er det igen ganske fint vejr, og jeg vil leje en båd med motor, skal ud og fange den ultimativt store gedde, så kan Marianne hygge sig med lidt tøjvask, og handle lidt ind.

Så stævnes der ud til monsterfiskene.

Så er det bare at komme en, i store gedder, jeg er klar.

Enorm tålmodighed skal der til, ingen gedde tør bide skeer med mig, så jeg sejler ind til Marianne, og får lidt frokost, vejret er ret dejligt 22 grader. Gedderne er meget heldige, at jeg ikke fortsætter fiskeriet.

Mens vi spiser kommer der to flotte ombyggede lastbiler, tror at det er russiske, de er vildt flotte, der er vist brugt mange arbejdstimer på at bygge, og renovere dem.

Der er ikke nogen fare, manden har vest på.

Efter frokost tager jeg Marianne med ud at sejle en tur, vi lægger til på en øde ø, på den anden side af søen, det er ret hyggeligt.

Marianne skal vist lige tage en selfie, så kan i se at hun har vest på.

Det begynder også at blæse lidt op, så vi sejler ind i varmen.

Man skal vel ha' lidt sol på kroppen, og det er lidt varmt, selvom det blæser lidt.

Efter sejlturen kører vi en tur ind til Bengtfors og kigger os lidt omkring, her skal vi ind og ligge lidt senere.

Hjemme i rullevognen griller jeg pølser, og Marianne laver dejlig salat, som hun selv spiser, mens jeg spiser pølserne. Der er 30 grader under solsejlet, så man skal da ikke klage over vejret, vi hygger rigtig meget inden det er godnat, vi ses i morgen.

Copyright. Ferievognen. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.