Sommerferie Sverige 2014.2

Så går John og jeg op i kløften, det er ikke noget for Kvik.

Farvel til den hyggelige by Fjelbäcke, med et billede af et flot hus, ligner Pipi Langstrømpes lidt måske?

Ferievognen i Sverige sommeren 2014.2

Lørdag.D.9.8

Godmorgen til en ny dejlig dag i vores liv. Hvor er det herligt at vi er på sommerferie, og har vores frihed til at køre rundt i en masse dejlige lande med vores rullende hjem, det er ikke alle forundt, så vi er faktisk ret taknemlige for at vi er født i vores lille smørhul, Danmark, der heldigvis ligger i Europa, og Skandinavien.

Nå det var et bette sidespring, idag tager vi den helt med ro, og nyder morgenmaden i fred og ro, vi har så også planlagt at vi skal køre en lille tur. Vi kører først afsted kl. 11,00, i dejlig vejr med 21 grader, første mål er Naverstad Kyrka, der skulle være en flot gammel sag fra 1100 tallet, desværre var den låst af, men vi måtte så nøjes med at se den udefra.

Her har vi kirkens historie, sådan i miniformat.

Den er faktisk ret fin den gamle kirke.

Disse jernkors er lavet af jernmalm fra miner i området, og er ret gamle.

Det fine gamle kirketårn står helt for sig selv.

Vi kører videre til Grebbestad, hvor Camilla Läckberg skriver sine gode bøger, og også handlingen i bøgerne foregår i den flotte turistby.

Da vi ankommer til byen er det som et fluepapir, masser af turister, og vi spiser vores medbragte frokost på P.Pladsen overfor campingpladsen, og er lige et kort smut inde ved havnen, så smutter vi igen, her er for meget trængsel til os. Vi kører en tur op til Svinesund, der er det mange år siden vi har været.

Et kig fra den gamle bro, over til motorvejsbroen.

Der er virkelig meget smukt her oppe fra broen, ind i gennem sundet.

Da vi kom op til broen kørte jeg over i den tro at det kun kostede på motorvejs broen, men nææ du', der skulle smides penge i en bliktragt, og kun Norske kr, som vi jo ikke havde, de er nu lidt grådige de nordmænd. Nå men jeg fortsatte så over broen, men så en bevæbnet betjent stå lidt nede af vejen, så jeg lavede en uvending for enden af broen, inde i Norge forstås', og kører til Sverige igen, og det mens alle de kameraer der var sat op i Norge, sikkert har taget en masse billeder af forbryderen, der vover at køre ind i landet uden at betale, og så endda stikke af til Sverige igen, vi skynder os væk, og kører ind og kigger lidt på de mange butikker der ligger lidt inde i Sverige, der er fyldt med nordmænd. Efter kigget kører vi igen mod campingpladsen, af en dejlig rute hvor vi kører et godt stykke inde i Norge igen, her holder vi kafferast ved en smuk elv.

Det er vist et ret smukt naturområde vi er i, det er den sidste uregulerede elv der er tilbage i Norge. Her er nu også ganske smukt, og vi nyder kaffen inden vi fortsætter ad smukke veje tilbage til Ferievognen, vi skal nemlig ud og spise i aften.

Vi har bestilt bord oppe på campingpladsens restaurant, der er vist noget med noget underholdning, det kunne vi godt trænge til at blive, så vi glæder os til at se hvad det går ud på.

Lige en lille selfie, mens vi venter på musikken.

Bandet der skal underholde, er to søde Svenske Flickär, de kalder sig Jansons fristelser.

Vi bestiller to elgbøf, det har vi aldrig smagt, og vi er lidt betænkelige, men maden smager overraskende godt, bøffen er meget lækker, og velsmagende, den bliver skyllet ned med god øl.

Bagefter nyder underholdningen der er ganske ok, to ikke helt unge, men søde og dygtige piger spiller god svensk musik, så det er en god aften., i det Svenske. Efter mad og underholdning går vi tilbage til vognen, og pakker tingene ned, så vi bare skal tage solsejlet ned i morgen, der skal vi nemlig flytte til Bengtfors, blot nogle få km, fra hvor vi er nu.

Søndag.D.10.8

Godmorgen, så er det flyttedag, vi har god tid, så solsejlet får lov at tørre helt, og vi nyder morgenmaden i dejligt vejr, først kl. 11,30 kører vi fra pladsen mod Bengtfors, vi skal ligge på Dalslands camping og kanocentral.

Så er vi ved at være klar til at flytte til en ny plads.

Lige et farvel til servicebygningen, den kommer vi ikke til at savne.

Så er det farvel til Laxsjön, her har vi haft det fint, men ikke en plads vi besøger igen, der er ikke meget hygge, og man gør rent når folk står op og skal i bad om morgenen, så kommer man til spærrede toiletter og baderum, ikke smart.

Pause i Bengtfors.

Vi er i god tid, så vi kigger lidt i Bengtfors.

Sikke en smuk blomst, den skal med hjem.

Vi er i god tid, så vi holder frokost pause nede ved vandet i Bengtfors, så kan vi lige tage et par billeder af den smukke sø, og turistbåden der sejler til Håverud gennem Dalslands kanal.

Flot skib, det skal vi sejle en tur med senere.

Efter frokost er det videre til campingpladsen i Bengtfors, det går hurtigt og let, så inden vi næsten er startet er vi på pladsen.

Så er vi på plads, mellem en masse Norske fastliggere. Hvad mon jeg laver?

Kvik hygger sig ret meget her i Sverige.

Kvik og mig på en lille gåtur.

Kan i finde os? Vi ligger midt det hele.

Vi tager en slapper, og foretager os ikke meget andet end at hygge os og gå lidt gode ture resten af dagen, vejret er dejligt 22 grader, det kan man da ikke klage over, der kommer lige lidt billeder fra afslapningen.

Kvik og Marianne slapper af i det skønne vejr.

Her hygger vi, camping er nu en dejlig ting.

Aftentur på pladsen, der ligger rigtig godt i landskabet. Den smukke udsigt nydes fra den øverste del af pladsen.

Er det ikke smukt, her bliver man glad for at opholde sig.

Badestranden, og området med fine hytter, her hygges også.

Store og små ligger sammen her på pladsen.

Så er vi smuttet over på den anden side af pladsen, flot ikke?

Nu får i ikke mere fra os idag, vi vil gå til køjs, vi får nemlig besøg i morgen af dejlige venner som vi skal tilbringe nogle dage sammen med, så godnat til jer.

Mandag.D.11/8

Godmorgen! det har regnet det meste af natten, så det er en våd morgen vi vågner op til, men det holder da heldigvis op ret tidligt, der kommer opklaring med sol og godt 20 grader, så helt galt er det ikke.

Vi slapper af og nyder formiddagen i solen, og klokken 12,30 ser vi en kendt bil med cv efter køre ind på pladsen, de får en plads ved siden af os, så nu kan vi hygge os i nogle dage sammen.

Så er Marianne og John ankommet, opstilling kan begynde.

Kvik er lykkelig, John har en lækker bold med til ham.

Frokost må der til, inden der etableres helt. Velbekomme.

Dagen går med hygge afslapning, og pigerne kører til Bengtfors og handler lidt ind. Vi har inviteret på lidt mad om aftenen, er så heldige at der kommer en ordentlig gang vand da vi skal grille, så vi spiser inde i vognen, hvilket nu er ret hyggeligt.

Hvad sker der du'? Vi har det ret sjovt.

Se nu det dejlige par'! lige til at blive glad over.

Kvik slapper af, han glæder sig over at vi har gæster, dem kan han godt li'

Så er det slut på endnu en dejlig dag her i det svenske, nu kan vi så glæde os til de nye dage der kommer, og glæde os til gode oplevelser sammen med gode venner, vi slutter dagen her og siger så meget godnat og sov godt, ses i morgen.

Tirsdag.D.12/8

Ny dejlig dag, den skal selvfølgelig nydes i fulde drag, så vi vil køre en tur til Fjälbäcka sammen med John og Marianne, der er sikkert mange turister, og måske kan vi finde lidt spændende at kigge på.

På p.pladsen i Fjälbäcke ser jeg denne sten.

Den er da ret dansk, læs selv hvorfor den ligger her.

Den smukke stenkirke står og skuer ud over byen, og skærgården.

Så er vi kommet til Camillä Läckbergs by, nu skal vi se om vi måske møder hende, det vil da være hyggeligt. Vi går ned til havnen gennem små hyggelige handelsgader, her er godt med turister.

Mon ikke det er in' at blive set her i byen om sommeren.

Dejlig stemning her ved vandet, henter lidt gode minder frem i hovedet.

Kvik og John er rigtig gode venner, hvad mon de kigger på?

Et lille kig hen langs havnen, her er meget idyl for pengene.

Vi går videre langs havnen, vi skal hen til en kløft der hedder: Kungsklyftan, den skulle være et kig værd.

Da vi når den smukke portal til kløften, skal vi lige portrætteres, så vi har noget til huskeren.

Vi må hellere få et lille minde med hjem af de tre søde følgesvende, der er med os mænd.

Der er for mange store sten vi skal over, også oppe i luften åbenbart.

Det er nogle voldsomme sten der hænger fast oppe i kløften, håber ikke de falder ned i hovedet af os.

John og jeg fortsætter op af trappen efter vi er igennem kløften.

Udsigten er ganske enkelt helt fantastisk, jo længere vi kommer op.

Endelig oppe, det var turen værd! John ser ikke engang træt ud.

Ligner jeg en hængt kat? Har det nu ganske fint, læg mærke til mine nye sko.

Lige et par farvel billeder ud over den smukke skærgård, nu har vi en ret god tur ned igen, dog ikke samme vej.

Så er vi nået ned til pigerne, de har ikke set os endnu.

Sikke en overraskelse...er i også her i byen.

Vi kører hjem i ret meget regnvejr som i kan se her på videoen, det er sikkert lidt kedeligt at se på de vinduesviskere, men der kommer et ret fint klip et stykke inde i den, så ha' lidt tålmodighed så sker der noget.

Efter hjemkomst er det heldigvis det dejligste vejr, så efter aftensmaden går vi en hyggelig tur på campingpladsen, som i kan se af billederne er her ret skønt.

Skal lige ha' mine rejsefæller med på den smukke baggrund.

Se nu lige, et lille kig ind over badestranden på pladsen.

Stemning ud over søen, her er nu skønt.

Kvik er lidt fræk, oppe på bordet, hmm.

Lidt stemning med vores dejlige piger.

Her er temmelig hyggeligt sådan her i skumringen.

Nu vil vi sige tak for idag, det har været en dejlig en af slagsen sammen med rigtig gode venner, nu skal vi til køjs, så vi kan være udhvilede til en ny spændende dag i morgen, så godnat til alle der læser med her.

Onsdag.D.13/8

Op til en dejlig dag med skiftende vejr, sådan lidt sol og byger ind imellem.

Vi kører idag en tur ind til Halmens hus i Bengtfors, det er et sted hvor man viser alle de fine ting der kan laves af halm, og det er vist det eneste af sin art i Europa. På vej ind til halmhuset skal vi nu lige se lidt på nogle flydende hytter, der kan lejes, endda med egen trækkende båd.

De hytter ser da ret spændende ud.

Se nu bare, start motoren, og sejl afsted med huset på slæb..Smart.

Vi bliver simpelthen nødt til at ha' et par billeder af os rejsende sammen med de fine både, med hytter, altså her er Marianne og John og Marianne og Ove! klar til at sejle med hytterne på slæb...Nej det bliver vist en anden gang...nu til halmhuset, så vi kan få noget kultur fra området.

Copyright. Ferievognen. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.