Sommerferie Sverige 2014.4

Lige et billede af den smukke elv, der rummer en stamme af laks, der kun findes i denne elv, Güllspangslaksen.

Ferievognen i Sverige sommeren 2014.4

Fredag.D.15.8

Utroligt som tiden flyver afsted, det går næsten for hurtigt, måske fordi vi har det godt. Nå men idag skal jeg ud og søsættes, jeg skal prøve John's kajak, det er sådan en temmelig smal en efter min smag, så det er ret spændende om jeg skal ha' en dukkert, når jeg kommer i den.

Skibet bæres til søen, vejret er heldigvis ganske fint.

Så er jeg kommet i kajakken! ser jeg skræmt ud?

Undervisningen er igang! nu gør du som jeg siger!

Så er jeg helt alene i den smalle kajak, det går da ganske godt.

Se nu bare, jeg spurter ud på søen, det går jo fint.

Der er ikke nogen slinger i valsen, det går strygende.

Kom, sejlede og sejrede, det er fantastisk dejligt det sejlen i kajak, og med god undervisning slap jeg for at komme i søen.

John sejler en lang tur! det går en del hurtigere end min padlen.

Så hopper jeg i søen, jeg må jo ha' dåben.

Efter sejl og badeturen pakker vi solsejl ned, nu er det jo dejlig tørt, og vi skal videre i morgen, der skilles vores veje desværre, Marianne og John skal mod hjemlige græsgange, vi vil køre nord om Vänern, og udforske lidt i det område.

Om eftermiddagen kører vi til Bengtfors, vi skal ind og ha' kaffe og pandekager, sådan lidt afskeds hygge.

Hygge ved vognene, vejret er ganske dejligt, og vi løser store verdens problemer.

Inde i Bengtfors, sidder to mænd og venter på de to x Marianne, inden kaffen skal de lige i butik.

Vi hygger sammen med god aftensmad, nu skal vi jo skilles i morgen, det er lidt vemodigt, vi har haft nogle fantastiske dage sammen, med gode oplevelser her i dejlige Dalsland.

Det er nu hyggeligt sådan at mødes i campingvognen! kort studeres, for den videre færd.

Vi skal selvfølgelig ha' et godt farvelbillede, det tager vi i skumringen, vi er alle ret glade, selvfølgelig vi har det jo som blommen i et æg.

Så vil jeg sige tak for idag, endnu en dejlig dag på camping er løbet af stabelen, og dermed endnu et bevis for mig i at camping er sagen, mange flere skulle prøve det.

Lørdag.D.16.8

Så er det tid til at drage videre, nye oplevelser venter forude. Marianne og John skal mod Gøteborg, de skal med færgen hjem i morgen, vi skal videre på ferie, og vi køre nord om Vänern, så må vi se hvad der dukker op.

Marianne har vist fået lidt ferie kuller, hun er stået op kl 6 om morgenen, det kom der så lidt disede billeder ud af, fint nok, men det er da lidt tidligt i en sommerferie.

Edderkopperne har vist haft travlt inat, de er nu dygtige.

En sidste sludder, inden vi skilles, for denne gang.

Så er alvorens stund kommet, vi skal tage afsked med to dejlige campister, som vi har hygget os så meget sammen med, det er lidt sørgeligt, men vi ses sikkert når vi alle er kommet hjem til bette Danmark. Vi kører fra Bengtfors kl.10,20, i dejlig sol og 17 grader, der er ikke så varmt mere, men det kan vi så ikke gøre ret meget andet ved, end at nyde, at vi er afsted.

Brum Brum, så ruller vi mod nye oplevelser, og dejlige billeder dukker op foran os.

Så er det man bliver ret godt tilpas, når man glider gennem så smukke landskaber.

Vi kører op til Kristinehamn, fortsætter af indlandsvegen, som hedder vej 26, mod Mariestad, vejret er godt med sol og 20 grader. På vejen kommer der pludselig en flot gammel trækirke, den må vi da lige stoppe og se lidt på, den er desværre låst men vi tager lidt billeder af den udefra.

Det er en ret flot kirke! malet i en smuk Svenskrød farve.

Her er en dejlig fredelig stemning! man får lyst til at sætte sig ned, og slappe lidt af.

Det var så lige lidt billeder af en meget smuk og særpræget trækirke, dem har vi ikke mange af i Danmark, så det er lidt spændende at støde på dem i andre lande. Kirken hedder Visnum kyrka, og er bygget helt i træ i 1733, men se det her på linket.

Vi tager en pause ved Güllspangselven, her er plads til Ac, og campingvogne på en græsmark.

Efter pausen kører vi videre, og gør holdt ved Sjötorp, her løber Götakanal ud i Vänern. Vi har ligget her i vores sejlertid, så det er hyggeligt at være her igen og det giver masser af gode minder fra en svunden tid.

Det er da noget af en skulptur der er placeret her.

Sluserne på vej ind i götakanal, det er facinerende at sejle her.

Kort over Götakanal.

Vi hilser på et par danskere i en Bianca 27, der er på tur hertil.

Et lille billede til minderne.

Vi kører videre til campingpladsen der ligger i Mariestad, den hedder Ekudden, og ligger lige ud til Vänern i udkanten af byen omtrent.

Her ligger vi så, nu går vi en lille tur.

Det er en udmærket plads, sådan typisk Svensk.

Et kig fra badebroen ind mod pladsen.

Et kig ud over Vänern fra pladsen...Flot ikke?

Som i kan se ligger pladsen ret godt, ned til Vänern.

Der ligger nogle svenske campister, der leger fest, med kulørte lamper og høj musik.

Vi har lidt bøvl med strømmen da vi ankommer vi, kan ikke komme ind i strømskabet, så Marianne måtte cykle op i receptionen et par gange for at få det låst op, de havde givet hende en forkert nøgle hele to gange, imponerende. Der er så lige en fyr der går rundt med en buskrydder, der larmer helt af H......til i lang tid, men heldigvis kommer der en pige fra receptionen, og beder ham stoppe, han er ellers ansat på pladsen.

Vi hygger indendøre om aftenen, da vejret er lidt køligt, og vi ikke har solsejl oppe, vi skal videre i morgen.

Søndag.D.17.8

Op til gråvejr, vi spiser selvfølgelig morgenmad inde i vognen, og efter morgenmaden kører vi lige en lille tur ind til Mariestad, inden vi kører videre mod Vaxsjö.

Mariestad set fra vejen til campingpladsen, vartegnet er vist den smukke kirke.

Kirken står i den gamle bydel, rager godt op i landskabet.

Havnen i Mariestad, her har vi ligget i sejlbåd for mange år siden.

Kirken er ret flot, og stor.

Lige et par billeder af det indvendige i den flotte kirke, det er vist nok for nu.

Kan ikke stå for denne flotte skulptur, passer perfekt i en Svensk by, sådan en stovt Svensk cyklist.

Så er vi tilbage fra Mariestad, og er klar til at smutte fra pladsen.

Rast på en ganske sjov rasteplads, ser ud som i forrige århundrede.

Vi kører fra campingpladsen kl.11,15, det regner meget, så vi beslutter at vi vil køre til Vaxsjö, til en plads der hedder Swecamp Evedal, hvilket viser sig at være en god ide' det er en ok plads for besøg i byen, da den blot ligger 6 km fra centrum.

Vi bliver hurtigt tjekket ind ved ankomst til pladsen, og får sat op i dejlig regnvejr, vi ligger på autocamper pladser, med asfalt ved siden af vognen, så det bliver ikke så mudret.

Da vi er færdige med opsætning, og alt er på plads skal jeg lave kaffe, og hælder alt grumset ud over gasblussene.. Marianne kalder mig en "klaphat" sikke et ord, det kunne jeg da aldrig finde på at kalde andre.devil Nå Marianne rydder op, og vi drikker nylavet kaffe, og bagefter går Marianne og Kvik en tur i regnvejret, så nu slutter jeg lige dagen her, ses i morgen.

Mandag.D.18.8

Vågner op til rimelig godt vejr, så først et dejligt bad, og derefter hyggelig morgenmad, camping er da det bedste der findes.

Vi tager en tur ind til Vaxsjö idag, kvik bliver hjemme og passer på Ferievognen imens, det har han det fint med, så sover han vist i en af vores senge, den lille frækkert.

Så er vi nået til Vaxsjö, ser ud til at være en dejlig lille by.

Vi starter med lige at besøge Vaxsjö kirke, der skulle være lidt flot.

Skal lige forbi disse ærværdige herrer, mon vi bliver velsignet på vej ind.

Marianne pynter da ved den smukke indgang.

Inden vi går ind i kirken vil jeg lige sige at der kommer en del billeder indvendig fra, vi falder pladask for det smukke interiør, og hele måden man har indrettet kirken på. Kirken er grundlagt i omkring år 1000, og er den ældste bygning i Vaxsjö, den er renoveret i flere omgange, og sidst i 2002, men kig her, det er lidt om kirken, og følg så bare med ind i det smukke kirkerum.

Kirkerummet er rigtig flot, og meget nordisk i farverne.

Det nyeste smukke orgel, der er tre stk, i kirken.

Den smukke altertavle, er lavet i glaskunst.

Et kig ind i kirkerummet.

Smukke glas partier, lavet af lokale kunstnere.

Nummer to orgel, der er det andet ældste i kirken.

Bagsiden af den smukke altertavle, det er da storslået, synes vi.

Vi kommer i snak med den stedlige kirketjener, han forklarer en hel masse som vi ikke forstår det hele af (han snakker hurtigt), men lidt siver da ind. Kirken er udsmykke, og renoveret af lokale materialer, nemlig sten, glas og træ, og alt er lavet af lokale kunstnere, den flinke mand er tydeligvis meget stolt af sin kirke, hvilket vi godt kan forstå. De næste billeder er af livets træ, med Adam og Eva, samt lidt mere historie inde i træet i miniformat.

Livets træ, lavet af glas fra området.

Eva rækker ud efter æblet, den lille frækkert.

Træet er meget flot, og med fine detaljer inde i kronen.

Mon hun er klar over hvilke konsekvenser det får.

Er det mon ikke stakkels "uskyldige" Adam, der rækker ud efter Eva.

Toppen af altertavlen, lidt smukt er det da.

Mon det er en engel der står og lurer her? Eller en præst.

Den allesteds nærværende, jomfru Maria, med Jesu barnet.

Farvel til den smukke kirke, kommer i på disse kanter, så kig lige ind et øjeblik.

Inden vi går er her lige tre billeder af den flotte kirke udefra, den lyser flot op i byen.

På turen rundt om kirken opdager vi denne flotte runesten, den får i lige med, spændende om i kan læse runerne, ellers er der et skilt der kan hjælpe.

Efter det facinerende besøg i den smukke domkirke, går vi op i byen. Her viser det sig at lokale kunstnere har udsmykket gaden fra kirken og op i centrum med glaskunst, det skal i ikke snydes for, så her kommer lidt flere billeder..Gab.

Med sine 60.000 indbyggere er Växjö en by med puls og et rigt udbud af kultur, sport, shopping og underholdning.

Men det er også en historisk handels- og lærdomsby – her findes Linné Universitet. Her har kendte svenskere som Carl von Linné, Esaias Tegnér og nobelpristageren Pär Lagerqvist sine rødder.

I Linnéparken ligger den 1.000 år gamle katedral med de to kirketårne, en påmindelse om, at vi engang var grænseland til Danmark. Kan vi sige, at takket være danskerne, som plyndrede kirken, har vi i dag en moderne, lys og smuk kirke med fantastisk glaskunst!

Den største samling af svensk glaskunst gennem seks århundreder kan opleves i Sveriges Glasmuseum på Smålands Museum. Växjö er nabo til Glasriget.

Byen er omgivet af vand med en god fiskesø i centrum! I kommunen er der 200 fine fiskesøer. Den største er Helga Søen. På en ø ligger Kronoberg Slotsruin, som Gustav Vasa byggede om til en borg med hjørnetårn og kanoner,omgivet af voldgrave og ringmure. I Utvandrarnas Hus skildres den svenske udvandring til Amerika i 1800-tallet.

Glaskunst! smukke Svenske træhuse, og en knejsende rød kirke, så er man i Sverige.

Dronning Marianne, i en stol i ægte glaskunst, hun er nu også lidt kunst i sig selv.

Lidt af den glaskunst der står op gennem byens gader.

Nej..Nu får i ikke flere, i må selv besøge byen, og gå en tur op i hovedgaden, der er alt for mange, så jeg bliver aldrig færdig.

Nå! så, så er der lige et par billeder mere af folk vi stødte på, det kan vel også kaldes kunst i en eller anden form. Den ene vil vist gerne stikke af. Det vil vi også, vi går ned til bilen, og så vil vi køre hjem til Ferievognen. Vi springer lige over på en ny side, denne er vist blevet fyldt godt op.

Copyright. Ferievognen. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.