Sverige 2006.

Endelig ferie.

Lørdag d.1.7, kører vi hjemme fra østjylland kl ca 05,00, vejret er dejligt, varme og højtryk, vi kom godt over de to store broe'r,og holder lige en lille pause da vi er kommet vel til Sverige, derefter fortsatte vi til en campingplads der hedder www.ringsjostrand.se .

Pladsen var ikke særlig velholdt,og var meget præget af fastliggere, der godt kunne lide rod, men den ligger skønt ned til en dejlig sø, ved byen Hørby.

Det gode skib Vasa ligger flot pakket ind på havnen, vi når nu ikke at se skibet, det må blive en anden gang.

Torsdag D.6.7 Så kører vi videre op op til Dalarne, det er en fantastisk flot tur, og vi fortsætter op forbi Siljan og videre op til et område der hedder Furudal, og her er en rigtig fin: orefritidsby.se der selvfølgelig også ligger ved en stor sø, og her får vi plads lige ned til en elv der løber ud i søen, det er bare lækkert, og der er stadigvæk over 30 grader varmt, elven hedder for øvrigt Øreelv.

Da vi er kommet på plads bliver området tjekket af da vi har tænkt os at blive her i nogle dage, og der bliver købt fiskekort så vi kan holde os selv med kød,laugh selv en båd kan vi hyre her, så det kan ikke gå helt galt, og efter at have indtaget lidt mad sejler vi da også ud for at fiske, det er meget hyggeligt, men fisk er der vist ikke mange af så istedet sejler vi lidt rundt i søen, og også en tur i elven.

Lørdag. D.8.7. Kører en tur op til en elv for at fiske, men der er ikke den store fiskelykke, og vi kører derfor ind i ødemarken for at finde en sø at bade i, det er spændende. og meget øde, på et tidspunkt kommer vi til et sted hvor der har været skovbrand, det ser lidt uhyggeligt ud med alt det sortsvedne jord og træ.

Vi kører hjem til campingpladsen og griller nogle gode bøffer, og får et godt glas rødvin til, skønt med ferie.

Hold da helt op, sikke en hest, den må være dyr i kost? Nå den er nu temmelig flot, og et symbol på Dâlerhesten, der laves her oppe.

Onsdag .D 5.7 Så går turen ind til Stockholm,

og for at slippe for bøvlet med at finde en parkeringsplads tager vi toget, og kan derfor stå af inde i centrum.smiley

Vejret er stadig rigtig varmt, så man kan kun sige at vi er heldige, vi går først rundt og ser på de store flotte bygninger, og derefter rundt i gamle stan, og til sidst tager vi en tur med en båd så vi også får set byen fra sø-siden, det er en rigtig flot by, med en masse flotte bygningsværker, og da der er 32 grader varmt er der en næsten sydlandsk stemning i byen.

Der er sørme også vikinger her i Stockholm, håber ikke de er farlige

Ferievognen i Sverige 2006

Søndag d,2.7 kører vi videre op til glasriget, og besøger Kosta Boda glasbutik, det er blevet dyrt at handle der siden vi var der sidst, men vi fandt en lille butik der solgte nogle fine glas, og fik graveret navne, og årstal i to flotte slanke krystalglas,og de var endda til at betale uden at vi blive ruineret, derefter kiggede vi et lokalt museum, men da der var 30 grader opgav vi hurtigt, og købte en stor isvaffel til at køle lidt med.

Vi overnattede på en udmærket plads i Kosta,kan ikke lige finde navnet,da dette først bliver lagt ind nu i 2009, efter en dagbog.

Mandag d, 3.7 kører vi videre og finder en rigtig lækker plads oppe på den anden side af Nørrkøbing 150 km fra Stockholm, på vejen var vi lige et smut omkring Vimmerby for at få lidt materiale på turistkontoret, vejret var stadig perfekt med en skyfri himmel og meget varmt.

Campingpladsen vi valgte hedder www.sorsjon.se og ligger selvfølgelig ned til en dejlig sø, hvor vi kunne blive kølet af, det var dejligt med en rask svømmetur i varmen, næsten som at være i Italien.

Tirsdag D.4.7 Vi kører videre mod Stockholm som er vores næste mål, der har vi nemlig aldrig været, vi finder en campingplads ca 9 km fra Stockholm, det var en primitiv plads på en lille græsmark,og vejen ind til pladsen var meget smal, da man skulle over en bro,og derefter et skarpt sving ind på pladsen,men det gik, ellers var pladsen meget hyggelig, bortset fra at man ikke måtte grille og drikke alkoholiske drikke, da pladsen er ejet af en indremissionsk menighed, men det glemte vi nu da vi skulle til at spise, og rødvinen smagte udmærket alligevel.

Lidt royal har man vel lov til at være, kronen passer vist ikke rigtigt, men pyt så slipper man for de problemer.

Fredag D.7.7 Om formiddagen kører vi op til Rattvik og spiser en pitza til frokost, og derefter får vi handlet lidt ind, også kød, da fiskelykken var lidt ustabil, derefter kører vi tilbage til campingpladsen, og beslutter at sejle en tur ud til en ø hvor der efter sigende skulle ligge en stor gammel jætte begravet, det er en flot tur, og øen er meget spændende, og uhyggelig at gå rundt på, man kan mærke at der er noget energi på stedet.cheeky

Efter aftensmaden sejler vi ud og fisker lidt igen, men fiskene er pist borte, det er nok på grund af det varme vejr, men pyt vi har det kanonhyggeligt, og selv klokken 23 er der helt lyst,og dejlig varmt det er da fantastisk

Som man kan se ligger vi skønt i naturen, billedet er taget udefra en å hvor vi sejlede rundt i det skønne vejr.

Her sidder vi på en øde ø, ude i en stor sø, der skulle efter sigende bo en kæmpe jætte, der smider med store sten, når han blive sur, håber ikke han ser os, mens vi spiser en dejlig frokost.

.Mandag D.10.7

Så går det ned mod www.glasriket.se igen, vi kører 480 km i et stræk ned til Orrefors, og finder en dejlig campingplads der hedder Emsjø camping, der selvfølgelig også ligger ud til en flot sø.

Vi er godt trætte efter den lange køretur, da det jo ikke er motorvej vi har kørt på, men små landeveje med sving og bakker og buler, men vi er så heldige at det gode vejr følger med os på hele turen nedover,så det er det værd.

Der er flotte damer på vejen, det er lige før det er farligt at køre her i sverige, men hyggeligt er det nu.

Tirsdag D. 11.7

Kører lidt ture rundt i glasriget, og ser på de mange flotte glasting der bliver lavet her, man kan hurtigt bruge sine spareskillinger, vi køber nu kun et par småting med hjem da meget af det der laves ikke falder i vores smag.

Onsdag D.12.7

Vi kører idag igen idag lidt rundt i området og ser lidt af glasbrugene og drikker også kaffe i et gammelt bygde museum,det er vældig flot, med dragter og landbrugs ting, og et loft fyldt med udstoppede fugle og mindre dyr, det er meget spændende.

Torsdag d.13.7

Kører videre sydpå mod Karlshamn hvor vi har gamle venner vi vil besøge, på vejen beslutter vi at besøge en elgpark der ligger i nærheden af Kosta, www.moosepark.

Det er er meget spændende at gå rundt inde i parken,og der er da også en del elge, og vi ser en der bader i lang tid i en lille sø, det er nok fordi det er så varmt, den trænger til at blive kølet af.

Efter et par timer inde i parken og lidt indkøb i butikken kører vi videre til Karlshamn, vi ligger et par dage på jarnavikscamping. , der er en del fastliggere der studerer os meget, vi er nok nogle mærkelige nogle, men da der er mange alger i vandet,(det er ude ved skærgården), beslutter vi at flytte ind til, Langasjön camping, der ligger tættere på Karlshamn.

Det fortrød vi ikke,det var en rigtig dejlig plads,med nogle gode faciliteter,og en flot natur,og selvfølgelig den traditionelle sø, med mulighed for at bade og fiske.

Vi bliver på Långasjøns camping til tirsdag d 18.7

og i den tid fik vi set mange steder og møder vores gode venner til lidt mad og lidt rødvin,og vejret er stadig rigtig godt dog lidt lavere temperaturere end oppe i dalarne, men tilpas.

tirsdag d.18.7 Vi kører fra campingpladsen kl 04.30, og kl 06,00 var der allerede nitten grader, og vi ankommer til øresundsbroen kl 07.30 derefter går det bare hjemad til østjylland.

Copyright Ferievognen.dk. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.