Tjekkiet 2010.2

Marianne synes at jeg skal fotograferes flere gange på denne tur, hvorfor mon? Er jeg pæn i dag?

På vej ned i mindekirken, der ligger umiddelbart uden for terezin.

Ferievognen i Tjekkiet; sommeren 2010.2

Hrensko ligger ved Elben tæt på grænsen til Tyskland, her er meget hyggeligt.

I Hrensko finder vi en plads til bilen, og så er det ellers ud og se på diverse varer, der bliver faldbudt i de mange boder der er i byen, det er asiater der står i boderne, det er sjovt at gå og studere de mange varer, men vi bliver nu ikke fristede, der er ikke rigtigt noget vi syne's vi kan bruge, men hyggeligt er det nu alligevel.

Nu er det spændende om vi kan finde noget vi absolut ikke kan undvære.

Her er den gamle grænsestation til Tyskland, dejligt at vi ikke skal være uvenner med de andre mere.

Da vi kører tilbage til Litomerice leder Wilma os op ad nogle stejle og meget smalle bjergveje, og da vi kører på en af de rigtig smalle kommer der saft-susemig en bus imod os!!!! nå jeg kører ud i græsrabatten, der ser ud til at være fast og ok, men pludselig vipper det ene forhjul ned i en skjult grøft, og det modsatte baghjul hænger oppe i luften, mig ud af bilen, det ser dælme underligt ud, nå der kommer heldigvis 2 stærke mænd fra bussen ( der havde listet sig forbi) hen og løfter forenden op, og så kan jeg bakke op på asfalten igen, det er en skjult regn-vandsgrøft, de er langs alle vejene oppe i højderne, heldigvis er der ikke sket noget med bilen, så vi kører videre på de smalle veje, i dejlige 30 graders varme, hjem til en kold fadøl og lidt sen frokost på campingpladsen.

Om aftenen går vi ind på den lille hyggelige restaurant der er på campingpladsen, nu skal der spises ude, der er altid godt besøgt i den restaurant, og det kan vi godt forstå, for ham Joseph er en rigtig hyggelig mand. da vi har nydt den ret vi valgte, (det var noget Andalusisk tournedo, med tilbehør), så er vi rigtig godt tilfredse, det smagte fortræffeligt, og så koster det kun 506 Koruna = ca 130 kr, for os begge 2, og det er med god Tjekkisk øl til.

Joseph har også taget konsekvensen af at der kommer mange danskere på pladsen, han har taget et dansk kursus, og der er fine røde menukort på dansk, det er da god service.

Efter aftensmaden går vi en tur lidt rundt i området. Vi starter med Marianne i positur ved Elben, her er virkelig meget dejlig på den plads her.

D.30.6

Idag står vi lidt tidligt op, allerede kl.8.30 det er dejligt vejr igen igen, da vi er færdige med morgenmad er der 27 grader, skønt.

Efter morgenmad kører vi til Terezin, den jødiske getto der ligger ved koncentationslejren.

Så står vi foran kirken og "sindsygeanstalten i Terezin, vi lægger lidt indtryk i form af billeder ind. Her er ikke særlig hyggeligt kan vi allerede konstatere.

En af de rimeligt pæne gader i byen.

Disse to skulpturer kan sikkert fortælle nogle grimme historier, hvis de var i stand til det.

Man bliver ikke i vildt godt humør af at gå rundt i Terezin!

Tror da at folk bor ok i dag her i byen, lidt hygge er her da.

Vi går videre rundt i byen, her er ikke så mange i gaderne.

Terezin er oprindeligt en fæstning der blev bygget i 1780-1790 i kejser Josef 2. regeringstid, og blev opkaldt efter hans mor Maria Therese, den består af to fæstninger, hvoraf den ene allerede inden nazisternes magtovertagelse blev brugt som fængsel.

Indgangen til museet med de mange børnetegninger.

I juni 1940 blev det overtaget af nazisterne der brugte det som Prag-gestapo's nye politifængsel, mens selve kasernebyen terezin fra nov 1941 blev omdannet til koncentrationslejr for jøder.I juni 1940 blev det overtaget af nazisterne der brugte det som Prag-gestapo's nye politifængsel, mens selve kasernebyen terezin fra nov 1941 blev omdannet til koncentrationslejr for jøder.

I efteråret 1942 var der stuvet 58.000 mennesker sammen i de gamle barakker, der var beregnet til 13.000 soldater, og i 1943 forskønnede man ghettoen med idylliske gadenavne, og en cafe', samt en park med musikpavillion, og dette kun for at vise omverdenen hvor godt jøderne skulle se ud til at have det i ghettoen.

Alle disse hvide boxe i pap skal symbolisere at de indeholder asken fra de afdøde jøder i Terezin.

Det er næsten så man kan mærke de grusomheder der er begået i denne by, der er højttalere med samme musik som man sendte ud under krigen, og mange af bygningerne ser ud som dengang, og trænger til at blive renoveret.

Vi bruger 3 timer i Terezin, og er til-sidst udenfor bymuren hvor vi er nede i en slags underjordisk kirke, hvor man gjorde de døde istand til begravelse, der er også en tunnel der fører over til krematoriet, som vi også besøgte, det er en barsk oplevelse, og uforståeligt at mennesker kan være så grusomme.

Her er faktisk en stemning som man kan mærke ret tydeligt, men svært at beskrive.

Her står en rustvogn, sikkert brugt af jøderne.

Denne tunnel fører over til krematoriet.

Jødernes ceronomirum i mindekirken.

Uden for ligger en mindekirkegård.

Her er nogle kister fra den skrækkelige tid.

Mindekirken er meget fredelig, her under jorden.

Det kristne ceronomirum i mindekirken.

Krematoriet er så uhyggeligt, at vi ikke tog billeder indvendigt.

Vi slutter af med et billede af et par sjove typer, der lever ved et vandløb ved siden af ghettoen, og et farvel til det grimme monument over menneskers ondskab og fordærv, med et håb og ønske om at det aldrig sker mere, hvilket desværre er ret naivt, med tanke på den menneskelige natur. Tænksomme kører vi tilbage til campingpladsen, hvor vi trænger til at slappe lidt af.

Copyright. Ferievognen. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopierer billeder og tekst.