Tjekkiet 2010.5

Ferievognen i Tjekkiet, sommeren 2010.5

Marianne i positur inde fra kirken og ud i samfundet.

Marianne har presset mig op mod muren, nu er det svært at undslippe.

Efter besøget i st.Barbara går vi en tur ned i den gamle del af Kutna Hore, der finder vi en god restaurant, her spiser nok en af de mest velsmagende menu'er vi prøvede i Tjekkiet, det var noget hanebryst gordon bleu, og iskold alkoholfri øl til, det smager fantastisk, og alkoholfri øl er også ok, man må nemlig overhovedet ikke køre bil i Tjekkiet hvis man har drukket alkohol, det er helt fint.

Udsigten fra St.Barbara op mod den vej vi skal er ret flot, det er en meget flot by.

Vi er lige rundt om den smukke katedral, her kan vi se de flotte tårne og spigre, der rejser sig stolt op mod himlen.

Nu er vi på vej ned mod den gamle bydel, her er bare så smukt, med de gamle flotte bygninger, og den flotte udsigt.

Udenfor Skt.Barbara har en kunstner sat sine billedværker op, og står og arbejder på et stort værk, det er fantastiske billeder hun fremstiller, og vi bliver fristede, og køber 2 af hendes værker, dog fremstillet i mængder, et originalbillede er temmelig dyrt.

Kunstneren maler sine billeder set fra børns indfaldsvinkel, og billederne er da også alle fulde af eventyr og fantasi, og er meget smukke.

Kunstneren og hendes mand, ham døber vi Jesus! de er rigtig søde begge to.

Nu er vi gået videre, ned gennem den dejlige by, her er en stemning af lidt middelalder.

Vi slutter af med et billede op mod den smukke kirke, og borgområdet, vi kan kun anbefale et besøg i byen.

D 4.7

Idag vil vi videre til Lipno-søen, så vi er lidt tidligt oppe, allerede kl.7.00, det er tidligt, vi spiser morgenmad, og får pakket sammen, og er klar til at køre kl 8.40.

Vi kører over Prag, og ellers ad gode hovedveje, og det går uden de store anmærkninger, det er også en flot tur så vi har det rigtig rart, ææh.. bortset fra en sjov episode, vi skulle ind og tanke i en større by, og da vi kører ind på en tank, kører en bil ind foran os, netop som vi næsten var nået til standeren.

Manden stiger ud af sin bil, låser den og går ind i butikken, der står han og hyggesnakker med butiksmanden i nogen tid, udenfor butikken sidder tre sjove tjekkere og drikker øl, mens de griner, måske af os? Nå men jeg bakker så tilbage og kører ud fra tankstationen, mens vi snakker om at det var sgi da en mærkelig opførsel, men okay, så tanker vi da bare et andet sted.

Så er vi kommet på plads ved Lipno søen, på camping Frymburg, en fin plads.

Vi kører først til en campingplads ved lipno- søen der hedder Ölsina, den ligger mellem en masse træer, og er ikke lige noget for os, så vi fortsætter til www.campingfrymburk.cz den har vi hørt skal være god, og det er den også, så der får vi en god plads med udsigt over søen.

Vi ligger fantastisk godt her, med en dejlig udsigt ud over den smukke sø, derfor ser jeg veltilfreds ud.

Det er tydeligt at det er Hollændere der ejer pladsen, der er virkelig styr på tingene, og vi får en rigtig god modtagelse, en stol at sidde på mens man tjekker ind, og en grundig forklaring om alt der vedrører pladsen, af en sød ung pige, og så kan man finde sin plads derefter, rigtig god service.

Her skal vi nok få nogle gode dage, her er ret skønt, og vejret er fantastisk.

Marianne tjekker lige om alt står vel til derhjemme inden det bliver alt for sent.

Frymburg er en meget besøgt plads, både af danskere, og selvfølgelig hollændere, der er varmt mens vi er her, over 30 grader den første dag.

Her tager vi blot vores egne ølglas med hen i restauranten, og så får vi dem fyldt op, godt 8 kr for 2 X 33 cl øl, det er billigt.

D.5.7

Det har regnet en del inat, så vi tjekker lige at der ikke er noget der er blevet vådt ude under solsejlet, der er ikke mere end 19 grader her til morgen det er koldt i forhold hvad vi har været vant til, men der bliver nu hurtigt dejlig varmt igen.

Idag slapper vi af på frymburg, og går en tur op i byen, der er ikke mere end godt 800 meter, derind, så det kan vi godt overkomme.

Frymburg er en lille by, men rigtig hyggelig, med små spisesteder, og et lille bitte torv, så den er hurtig set igennem.

Kan man ikke engang gå ind og handle lidt ind, uden at blive fotograferet? Paparazzi-Marianne.

Så gør jeg da bare det samme ved dig; Paparazzi-Ove.

Byen ligger da meget flot ned til Lipno søen, set fra pladsen.

Så er vi tilbage! det er en flot indkørsel, men lidt farlig når man skal ud fra pladsen med bil, der køres stærkt på landevejen.

Selvom det er gråvejr, er her masser af liv og hygge på pladsen.

Pladsens restaurant, og reception.

Efter byturen går vi tilbage til campingpladsen, og slapper lidt af, det regner og tordner rundt om, og på et tidspunkt regner det virkelig meget, men det er nu hyggeligt, ellers laver vi ikke meget, og går senere op og spiser til aften på pladsens restaurant, det er ikke den bedste mad vi får, men..

ZZZZZ! Man skal tage afslapning alvorlig, det er en vigtig sag.

Egen pøl! det pisser rent ud sagt ned, så selvfølgelig slapper man af indendøre.

Se selv! det vælter ned i stride strømme, så vi slutter dagen af med dette overstrømmende billede.

Copyright.Ferievognen. Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.