Tjekkiet 2010.8

Copyright.Ferievognen.Ove Lund. Det er ikke tilladt at kopiere billeder og tekst.

Der er også mange gamle borge, og borg-ruiner langs Rhinen, det er ret spændende.

Ferievognen i Tjekkiet, sommeren 2010.8

D.8.7

Vi sover helt til kl 9.00 idag, det er dejligt,vi slapper af på campingpladsen hele formiddagen, og det er dejlig varmt, så man kan vel ikke forlange mere.

Efter frokost kører vi en tur op til et slot der hedder, hrad-rozmberk. , det ligger oppe ved en by der hedder vyssi brod.

Vi kører gennem Lipno, det er en rigtig turistby, med alt indenfor forskellige sportsgrene, og der er mange turister, og mange muligheder for overnatning i byen.

Vi er ikke inde på borgen, men er blot lige oppe og se ind i gården, det er ikke så spændende synes vi. Men et fint springvand får vi da med hjem.

Et smukt kig oppe fra borgen ned i den hyggelige by, der selvfølgelig ligger ved en flod.

Her dyrkes også en masse vandsport. Borgen ligger da ret smukt der oppe på højen.

Disse store gamle bygninger hører vist til borgen, og idag bor der almindelige mennesker i dem, samt en restaurant.

Onkel Anders står og beundrer den flotte borg, der knejser der oppe i højden.

Da vi kommer op til den lille by hvor slottet ligger kan vi parkere ved floden, og går som sædvanlig op til slottet det bliver en helt vane med alt gåe'n op ad bakke, men det skulle jo være så sundt.

D vi kommer op til slottet er der ikke flere ture rundt inde på det, så vi går lidt rundt udenfor inden vi går ned i byen, og spiser lidt god mad på en restaurant nede ved floden, man kan se ned til restauranten oppe fra borgen på billedet, den ligger ud til floden, så man sidder og ser på alle sejlerne ude på floden.

Efter den lille udflugt hygger vi hjemme på campingpladsen, og kigger lidt på hvad der sker hjemme i lille Danmark.

D 9.7

Så er det sidste dag på www.campingfrymburk , vi vil i morgen køre ind i Tyskland, og videre over til Rhinen, vores gode venner skal til Bacharach, der har de lejet en ferielejlighed, så vi vil overraske dem når de kommer.

Vi bruger dagen på at gøre lidt rent og vaske lidt tøj, og derefter kører vi en tur til Østrig, der jo kun godt 15 km til grænsen.

Grænsen hedder Güglwald, og da vi kører ind i Østrig forandrer landskabet sig temmelig hurtigt, og huse og haver er pludselig meget velplejede, det er lidt sjovt.

Østrig er nu et smukt land.

Vi kører til en by der hedder Haslach, det er en lille hyggelig by, uden meget liv, og selvfølgelig er der en kirke vi lige skal fotografere, og derefter finder vi en lille restaurant, og spiser en lækker Wienersnitzel, med et glas alkoholfri øl til, det smager lækkert.

Et par billeder inde fra den meget flotte kirke, Marianne holder prædiken for mig ser det ud til, men det har jeg ikke tid til at høre på.

Det er ikke muligt at tage et ordentligt billede af hele kirken udenfor, så i får et lille kig op af kirken mod himlen.

Efter den gode mad kører vi retur til frymburg, og tager solsejl ned og pakker sammen så vi er klar til at køre dagen efter, og så nyder vi den sidste aften i det gode vejr.

Så er det sidste aften i Tjekkiet, og på Frymburg. Vi kan da ikke klage over vejret, det er fantastisk at sidde her og nyde udsigten ud over den smukke sø.

D.10.7

Vi er tidligt oppe, allerede kl 07,00 vi skal jo videre idag, vejret er dejligt med sol og 22 grader, og vi kører fra Frymburg kl 09,00.

Vi kører mod Volary, og kommer igennem Horny Plana, der kunne være et besøg værd en anden gang, der er marked i hele byen, der ser ud til at være rigtig hyggelig, og området er meget smukt.

Vi skal over grænsen til Tyskland ved en lille by der hedder Strazny, der er selvfølgelig også et markede, som vi lige skal ind og snuse i, det er vældig sjovt med alle de ting man kan købe sådan et sted, fra vindmøller til kirsebær, vi får brugt de sidste Koruna, og så er det videre ind i Tyskland.

Her holder vi tæt ved den tyske grænse, vi skal se på et marked.

Så vader man lige hen og kigger om der er noget man ikke kan undvære, hvilket der dog sjældent er.

Lige derovre ligger grænsen ind til Tyskland, så vi må hellere komme afsted, der er forøvrigt ret varmt.

Da klokken er godt 14,00, er der over 35 grader, det er dælme varmt, vi ankommer til en plads der ligger ved Volkach, og hedder, www.camping-katzenkopf.de , ikke langt fra Würtzburg kl 16,00.

Vi er heldige og får en af de sidste pladser, der er godt nok tryk på, det er gode overnatningspladser hvor man ikke behøver at spænde fra, så det er dejlig nemt.

Her ligger vi og steger, det er lige før det ikke er nødvendigt at tænde grillen. så varmt er det.

Efter vi har fået etableret os er det tid til en kold øl, der er 36 grader, og alle rundt om os har det varmt kan man se, heldigvis er der en god restaurant med gode udendørs skyggepladser, her sidder vi og hygger os i varmen.

Vi spiser lidt sent, det er på grund af varmen, man orker ikke meget i 36 grader, men da klokken er noget over 20,00 må vi jo igang, det bliver til mørbrad i cobb grillen, med tilbehør, og det smager dejligt.

Da klokken er 23,00 er der 28 grader, det er for varmt, vi får lidt hovedpine af al den varme, og får ikke sovet så godt som vi plejer om natten.

D11.7

Vågner op efter en meget varm nat, det er næsten for meget, vi spiser morgenmad ude i 24 graders varme, nå ikke klage, det kunne jo vælte ned med regn.

Vi kører fra pladsen kl. 09,30, der er allerede 28 grader, vi kommer forbi et stort kloster på vej ud til motorvejen, det ser flot ud, og er sikkert et besøg værd en gang vi igen kommer på disse kanter.

Da vi kommer forbi lufthavnen i Frankfurt er man ved at bygge et nyt Hilton hotel, det er ret stort, og ligner en kæmpefærge, et imponerende syn fra motorvejen, der må være et stort behov for hotelværelser i den by.

Vi ankommer til Bacharach, kl ca 13,00, og finder hurtigt ned til www.camping-sonnenstrand.de , der ligger direkte ned til Rhinen, og vi er heldige at få en rigtig god plads helt nede ved kanten af Rhinen, (der er kun 2 ledige pladser).wink

Vi får os hurtigt etableret, og går om eftermiddagen en tur op i byen, og finder det pensionat vores venner ankommer til om mandagen, det ser kanonhyggeligt ud, og i det hele taget er Bacharach en meget smuk by, absolut et besøg værd.

Vi har fået den bedst tænkelige udsigt til Rhinen, og et par tæer. HMM.

Det er en fornøjelse at se de store skibe der sejler på Rhinen.

Der er andre end os der hygger, her foregår det på et krydstogt skib, på Rhinen.

Vi bruger resten af dagen til at sidde i skyggen ved campingvognen, hvor vi nyder den dejlige udsigt ud over Rhinen, og vinmarkerne på den anden side, og om aftene spiser vi på campingpladsens restaurant en dejlig wienerbasse, og selvfølgelig en god kold øl til, og så er det til køjs ved 24,00 tiden, nu glæder vi os til nogle gode dage sammen med vores gode venner, når De kommer.

D.12.7.

I dag kører vi en tur til St.Goar, vi går rundt og kigger lidt på byen, og slapper af på en cafe' med en kold øl, men pludselig begynder det at blæse temmelig meget, så vi får fart på med at komme tilbage til campingpladsen, vi skal have tøjret vores solsejl med en stormstrop.

Senere kører vi til Bingen, og får handlet det ind vi mangler, og spiser frokost på et lille sted, vi sms-er' lige til vennerne, for at høre hvor langt de er kommet nedover, og får svar at de ankommer omkring kl. 17,00, de ved ikke at vi er i Bacharach, men tror vi stadig er i tjekkiet.

Vi er lige nede i Bacharach, så vi kender byen inden vennerne kommer.

Inde i den flotte urbutik kan man købe mange spændende ting, selvfølgelig ure, men også riddere.

Et helt arrangement med ridderne om det runde bord, med kong Arthur, kan man også købe, flot!.

Højt oppe ligger det store monument,niederwalddenkmal. Det er kæmpe stort.

Man laver meget, og god vin hernede, vinmarkerne ligger tæt.

Da de er ankommet får vi en sms fra dem, om at nu er de her, og der er rigtig flot hvor de skal bo, så ringer vi og inviterer dem ud at spise, det overrasker dem vist temmelig meget, og vi aftaler at mødes oppe i Bacharach.

Det er rigtig hyggeligt at mødes med dem, og vi finder et dejligt sted hvor vi kan få noget godt mad, og der bliver selvfølgelig snakket og fortalt hvordan vores ture er gået, og hygget rigtig meget, og man kan da godt se at De også har det godt.

Her er de så, de er da søde sammen, nu skal vi hygge.

Mon der er vilde dyr deroppe? Måske hvepse? Det er farligt!

Efter den gode middag går vi en tur op til vennernes ferielejlighed, og drikker en kop kaffe i den dejlige have der hører til pensionatet, det hedder forøvrigt Marlerwinkel, og er en af de ældste bygninger i Bachrach, og der er enormt flot, og hyggeligt, her kan man godt trives et stykke tid.

Inden vi sluttede dagen af aftalte vi at vi sammen skal køre en tur op til nonneklostret www.abtei-st-hildegard.de , der ligger ovenover Rhüdesheim, der har vi været før, og vi vil gerne vise det frem til vennerne.

To flotte fyre i Bacharach, livet er da skønt, specielt sammen med gode venner.

Kommer! skal lige ha' et billede af jer, i er ret smukke.

Som så mange steder i Tyskland, er der også her smukke malerier på facaderne i byen.

Det er da umuligt at gemme sig, selv en smal gyde er ingen hindring for at man bliver opdaget.

Bacharrach er en dejligt by, hvor man hygger sig meget og godt.

Krista og John's pensionat ligger fantastisk flot i udkanten byen.

Her er så drønflot, så man godt kan få lyst til at bo her.

Oppe bag pensionatet, står en smuk gammel romersk ting, og der er vinmarker.

Ren idyl! mon ikke godt man kunne trives her i et par uger? Det tror jeg.

Lidt middel-alder agtigt.

Ret smukt synes vi.

Efter nogle dejlige timer med Krista og John, går vi hver til sit, vi skal jo mødes i morgen igen, så der skal slappes lidt af inden, de to har jo også kørt langt i dag.

Vi slapper af med en dejlig aftenstemning ved Rhinen.

Vi må bare sige at vi bor på en dejlig planet, det skal vi sørme' påskønne noget mere.

Nu må vi hellere takke af for i dag, og være glade for at vi kan sidde her og nyde livet. Godnat min skat, nu slutter vi for i dag.